Assalamualaikum...
Akhirnya dapat juga menembuskan diri ke alam maya selepas hampir dua hari terputus hubungan. 5 bintang saya berikan untuk perkhidmatan TMNet di Malaysia ini mengalahkan perkhidmatan BT (phone line provider in UK like TELEKOM in Malaysia) yang hanya layak mendapat satu bintang saja.
Berurusan dengan BT sangat menguji kesabaran saya. Perlu menanti berjam-jam di talian khidmat pelanggan sebelum panggilan anda di jawab operator. Kalau anda bernasib baik panggilan anda akan dijawab dan kemudian di paskan berkali-kali kepada beberapa lagi operator dari department berbeza sehingga ketemu department yg sesuai untuk menjawab kemusykilan atau menyelesaikan masalah anda. Katanya tindakan akan diambil selewatnya 3 hari bekerja tetapi setelah seminggu berlalu kami masih di tinggal terkapai-kapai tanpa talian telefon. Minggu berganti bulan akhirnya genap 3 bulan kami tidak bertalian telefon dan tidak berinternet. Oleh kerana internet itu penting sepenting makan nasi kepada kami yang bergelar pelajar maka jadilah hidup kami tak tentu hala. Kami tidak ada pilihan lain kerana BT satu-satunya syarikat yang membekalkan talian telefon yang diperlukan untuk mendapatkan internet. Saya yang sudah hampir hilang sabar menelefon semula, makin sakit hati apabila kakak operator memberitahu mereka tidak pernah menyimpan sebarang rekod aduan saya di talian khidmat pelanggan mereka. Saya yang sudah menipis kesabaran itu apa lagi... terus saja mengamuk di talian. Bayangkan itu sudah kali ke 4 saya menelefon mengadukan perkara yang sama!! Selepas kejadian amuk itu barulah seminggu selepas itu talian akhirnya disambung ke rumah kami. Alhamdulillah.
Siapa kata tiada yang bagus tentang Malaysia? TMNet sangat2 bagus. Two thumbs up!! Semalam saya menelefon ke talian khidmat pelanggannya. Hanya tunggu selama beberapa saat untuk disambungkan pada operator tanpa perlu mendengar lagu2 instrumental yang menjengkelkan dan iklan-iklan produk mereka. Operator menyambut mesra dan terus sahaja membantu saya menyelesaikan masalah yang saya hadapi. Siap beri arahan satu persatu untuk set up semula talian internet di laptop saya sambil dengan penuh sabar menunggu saya yang buta IT ini untuk mencari icon2 yang si operator sebutkan. Disuruh cuba sambung untuk beberapa minit dan jika gagal boleh cuba menelefon semula untuk buat laporan supaya ada technician datang merawat masalah kemudiannya. Saya gagal mendapat sambungan internet dan hari ini saya menelefon semula. Kagum saya bila dia ingat nama saya walaupun saya bukan pemegang akaun internet ini (akaun internet ini di daftarkan atas nama suami saya). Siap ingat lagi apa masalah dan aduan saya semalam. Selepas mencuba sekali lagi seperti semalam bersama operator akhirnya laporan dibuat. Saya diminta menunggu selewat-lewatnya tempoh dua hari bekerja.
Sejam kemudian saya menerima panggilan telefon dari technician TMNet. Wah! Cepatnya! Kagum saya! Dia memastikan masalah saya dan bertanya waktu yang sesuai untuk datang. Bila saya katakan saya mengagak masalahnya berkaitan dengan modem, dia kemudiannya membalas "Saya baru saja tukar modem dengan suami cik hari tu" Waaahh!! That was months ago. Lagi saya kagum sebab dia boleh ingat dengan detailnya apa masalah internet kami yang lepas. Encik technician akhirnya berkeputusan untuk datang menghantar modem baru tetapi dia seperti membaca keserba salahan saya kerana suami tiada di rumah kerana keluar bekerja. Mahu tunggu suami pulang mahu tak mahu waktu makan tengah hari nanti bermakna waktu rehat untuk encik technician juga. "Tak apelah cik.. saya datang kasi modem dan tunggu luar pagar. Cik cuba pasang sendiri tengok macam mana. Ok tak?" Bagusssnyaaaa perkhidmatannya!
Letak saja gagang telefon saya lalu teringat perbualan dengan suami beberapa hari yang lepas. Kami bincang tentang ikhlas dan ihsan dalam pekerjaan semasa perjalanan pulang dari Kuantan ke Terengganu. Kebetulan waktu itu tertarik dengan perbincangan di IKIM yang kami dengar lewat corong radio kereta. Kata si ahli panel, dalam bekerja yang penting perlu ikhlas. Barulah kita akan buat dengan bersungguh apa-apa saja yang kita kerjakan dan hasilnya juga akan seperti apa yang kita mahukan. Tukang masak contohnya, kalau dia ikhlas dalam bekerja dia tidak hanya akan fikir mahu meyudahkan tempahan makanannya, tetapi akan juga ambil kira sama ada masakannya itu nanti bermanfaat atau tidak untuk si pelanggan. Sama ada masakannya itu sihat dan bersih untuk santapan pelanggan. Kalau si tukang masak betul-betul ikhlas, setiap biji telur yang diguna akan dibasuh dahulu dan dibaca basmallah sebelum dipecahkan. Sehingga begitu sekali telitinya. Sebab itu walau ke mana pun kita pergi masakan ibu kita tetap nombor satu kerana ia dimasak dengan ikhlas dan penuh kasih sayang. Kalau kita ikhlas, kita akan betul-betul jaga hak orang yang membayar perkhidmatan kita. Bukan semata-mata mengejar manfaat untuk diri kita saja.
Suami saya menambah, kita boleh lihat perbezaan orang yang bekerja dengan ikhlas atau tidak. Peniaga contohnya... kalau dia meniaga dengan ikhlas dia tidak hanya fikir untuk dapat untung, untung dan untung. Tetapi dia juga akan fikir kebajikan pelanggannya. Adakah produk jualannya menepati keperluan pelanggannya? Adakah harga yang ditetapkan berbaloi dengan produk dan khidmat yang diberikan. Biarlah untungnya sedikit tetapi mungkin dengan keikhlasan itu akan mengikat hati pelanggan untuk kembali apabila dia berpuas hati dengan perkhidmatan kita. Siapa tahu? Kalau Allah redha, lagi dimurahkan lagi rezeki kita insyaAllah. Kalau kita ikhlas dalam bekerja barulah ada berkat rezeki kita. Suami saya lalu menceritakan pengalaman seorang rakannya. Rakannya itu di Singapura atas urusan kerja. Pada malam itu dia menelefon ke pihak hotel minta dikejutkan sebelum jam 8 pagi kerana perlu mengejar jadual penerbangan. Kemudian dia menempah pula teksi untuk menghantarnya ke lapangan terbang. Ditakdirkan Allah gagang telefon biliknya tidak diletakkan dengan betul maka pada keesokannya pihak hotel tidak dapat mengejutkannya bangun. Begitu juga dengan si pemandu teksi yang ditempahnya. Kerana prihatinnya si pemandu teksi yang bimbangkan pelanggannya tertinggal penerbangan entah bagaimana diusahakan juga mendapatkan nombor bilik si pelanggan. Lalu dia sendiri yang naik ke bilik si pelanggan dan mengetuk pintu sehingga pelanggan terbangun tidur dan terus memecut ke lapangan terbang. Dan bayarannya... sama saja! Tiada extra charge! Itu contoh ikhlas dalam bekerja... dan setiap kali si lelaki itu kembali ke Kota Singa itu, pasti dia akan menelefon ke syarikat teksi yang sama jika memerlukan teksi walaupun mungkin tidak lagi bersua dengan si pemandu budiman itu.
Penat berbual-bual kami singgah untuk mengisi perut. Malam itu kami memilih untuk mencari restoran atau gerai orang-orang kampung dengan niat untuk bantu peniaga Melayu. Malam sebelumnya saya meminta untuk makan di restoran mamak kerana perut begitu kepingin mee goreng mamak. Kami akhirnya sangat kecewa. Niat untuk bantu perniagaan saudara seagama dan seakidah (sebangsa pulak tuh!) Terkejut juga apabila di caj RM10 untuk sepinggan nasi goreng paprik dan mee rebus serta dua gelas air suam. (Harga minyak naikla makcik! Takkan tak tau kooot??!) Nak kata sedap tak adalah sedap mana pun jika dibandingkan dengan masakan di restoran mamak semalam yang jauh lebih murah bayarannya. Sudahlah layanannya macam mahu tak mahu (senyum pun tidak, manis lagi senyuman si mamak!), lambat pulak tu! Meja penuh dengan ranting2 dan bersemut tak ada sesiapa datang lapkan (Kami pula yang terkial-kial menguis-nguis semut dengan ranting2). Alahai...
"Takpe..takpe..sabar, kita nak tolong orang kampung..." kata suami saya menyabarkan saya yang sudah kelihatan mula mahu membebel.
Macam mana mahu tolong kalau mereka tak mahu tolong diri sendiri! Baik lagi saya pergi makan restoran mamak. Huuu... tak kisahlah kalau hak saya tak tertunai oleh si tuan punya kedai. Tapi kamu jawablah sendiri dengan Allah nanti... Ikhlas itu sangat halus. Bukan mudah untuk dapat ikhlas dan kita pun kadang-kadang tidak tahu sama ada kita ikhlas atau tidak dalam setiap perbuatan kita. Ikhlas itu adalah apabila kita melakukan sesuatu tanpa mengharapkan apa-apa balasan langsung melainkan keredhaan Allah. Langsung tak mengharap apa-apa. Titik! Ikhlaskah saya dalam menulis di sini? Wallahualam... hanya Allah yang menilai
Akhirnya dapat juga menembuskan diri ke alam maya selepas hampir dua hari terputus hubungan. 5 bintang saya berikan untuk perkhidmatan TMNet di Malaysia ini mengalahkan perkhidmatan BT (phone line provider in UK like TELEKOM in Malaysia) yang hanya layak mendapat satu bintang saja.
Berurusan dengan BT sangat menguji kesabaran saya. Perlu menanti berjam-jam di talian khidmat pelanggan sebelum panggilan anda di jawab operator. Kalau anda bernasib baik panggilan anda akan dijawab dan kemudian di paskan berkali-kali kepada beberapa lagi operator dari department berbeza sehingga ketemu department yg sesuai untuk menjawab kemusykilan atau menyelesaikan masalah anda. Katanya tindakan akan diambil selewatnya 3 hari bekerja tetapi setelah seminggu berlalu kami masih di tinggal terkapai-kapai tanpa talian telefon. Minggu berganti bulan akhirnya genap 3 bulan kami tidak bertalian telefon dan tidak berinternet. Oleh kerana internet itu penting sepenting makan nasi kepada kami yang bergelar pelajar maka jadilah hidup kami tak tentu hala. Kami tidak ada pilihan lain kerana BT satu-satunya syarikat yang membekalkan talian telefon yang diperlukan untuk mendapatkan internet. Saya yang sudah hampir hilang sabar menelefon semula, makin sakit hati apabila kakak operator memberitahu mereka tidak pernah menyimpan sebarang rekod aduan saya di talian khidmat pelanggan mereka. Saya yang sudah menipis kesabaran itu apa lagi... terus saja mengamuk di talian. Bayangkan itu sudah kali ke 4 saya menelefon mengadukan perkara yang sama!! Selepas kejadian amuk itu barulah seminggu selepas itu talian akhirnya disambung ke rumah kami. Alhamdulillah.
Siapa kata tiada yang bagus tentang Malaysia? TMNet sangat2 bagus. Two thumbs up!! Semalam saya menelefon ke talian khidmat pelanggannya. Hanya tunggu selama beberapa saat untuk disambungkan pada operator tanpa perlu mendengar lagu2 instrumental yang menjengkelkan dan iklan-iklan produk mereka. Operator menyambut mesra dan terus sahaja membantu saya menyelesaikan masalah yang saya hadapi. Siap beri arahan satu persatu untuk set up semula talian internet di laptop saya sambil dengan penuh sabar menunggu saya yang buta IT ini untuk mencari icon2 yang si operator sebutkan. Disuruh cuba sambung untuk beberapa minit dan jika gagal boleh cuba menelefon semula untuk buat laporan supaya ada technician datang merawat masalah kemudiannya. Saya gagal mendapat sambungan internet dan hari ini saya menelefon semula. Kagum saya bila dia ingat nama saya walaupun saya bukan pemegang akaun internet ini (akaun internet ini di daftarkan atas nama suami saya). Siap ingat lagi apa masalah dan aduan saya semalam. Selepas mencuba sekali lagi seperti semalam bersama operator akhirnya laporan dibuat. Saya diminta menunggu selewat-lewatnya tempoh dua hari bekerja.
Sejam kemudian saya menerima panggilan telefon dari technician TMNet. Wah! Cepatnya! Kagum saya! Dia memastikan masalah saya dan bertanya waktu yang sesuai untuk datang. Bila saya katakan saya mengagak masalahnya berkaitan dengan modem, dia kemudiannya membalas "Saya baru saja tukar modem dengan suami cik hari tu" Waaahh!! That was months ago. Lagi saya kagum sebab dia boleh ingat dengan detailnya apa masalah internet kami yang lepas. Encik technician akhirnya berkeputusan untuk datang menghantar modem baru tetapi dia seperti membaca keserba salahan saya kerana suami tiada di rumah kerana keluar bekerja. Mahu tunggu suami pulang mahu tak mahu waktu makan tengah hari nanti bermakna waktu rehat untuk encik technician juga. "Tak apelah cik.. saya datang kasi modem dan tunggu luar pagar. Cik cuba pasang sendiri tengok macam mana. Ok tak?" Bagusssnyaaaa perkhidmatannya!
Letak saja gagang telefon saya lalu teringat perbualan dengan suami beberapa hari yang lepas. Kami bincang tentang ikhlas dan ihsan dalam pekerjaan semasa perjalanan pulang dari Kuantan ke Terengganu. Kebetulan waktu itu tertarik dengan perbincangan di IKIM yang kami dengar lewat corong radio kereta. Kata si ahli panel, dalam bekerja yang penting perlu ikhlas. Barulah kita akan buat dengan bersungguh apa-apa saja yang kita kerjakan dan hasilnya juga akan seperti apa yang kita mahukan. Tukang masak contohnya, kalau dia ikhlas dalam bekerja dia tidak hanya akan fikir mahu meyudahkan tempahan makanannya, tetapi akan juga ambil kira sama ada masakannya itu nanti bermanfaat atau tidak untuk si pelanggan. Sama ada masakannya itu sihat dan bersih untuk santapan pelanggan. Kalau si tukang masak betul-betul ikhlas, setiap biji telur yang diguna akan dibasuh dahulu dan dibaca basmallah sebelum dipecahkan. Sehingga begitu sekali telitinya. Sebab itu walau ke mana pun kita pergi masakan ibu kita tetap nombor satu kerana ia dimasak dengan ikhlas dan penuh kasih sayang. Kalau kita ikhlas, kita akan betul-betul jaga hak orang yang membayar perkhidmatan kita. Bukan semata-mata mengejar manfaat untuk diri kita saja.
Suami saya menambah, kita boleh lihat perbezaan orang yang bekerja dengan ikhlas atau tidak. Peniaga contohnya... kalau dia meniaga dengan ikhlas dia tidak hanya fikir untuk dapat untung, untung dan untung. Tetapi dia juga akan fikir kebajikan pelanggannya. Adakah produk jualannya menepati keperluan pelanggannya? Adakah harga yang ditetapkan berbaloi dengan produk dan khidmat yang diberikan. Biarlah untungnya sedikit tetapi mungkin dengan keikhlasan itu akan mengikat hati pelanggan untuk kembali apabila dia berpuas hati dengan perkhidmatan kita. Siapa tahu? Kalau Allah redha, lagi dimurahkan lagi rezeki kita insyaAllah. Kalau kita ikhlas dalam bekerja barulah ada berkat rezeki kita. Suami saya lalu menceritakan pengalaman seorang rakannya. Rakannya itu di Singapura atas urusan kerja. Pada malam itu dia menelefon ke pihak hotel minta dikejutkan sebelum jam 8 pagi kerana perlu mengejar jadual penerbangan. Kemudian dia menempah pula teksi untuk menghantarnya ke lapangan terbang. Ditakdirkan Allah gagang telefon biliknya tidak diletakkan dengan betul maka pada keesokannya pihak hotel tidak dapat mengejutkannya bangun. Begitu juga dengan si pemandu teksi yang ditempahnya. Kerana prihatinnya si pemandu teksi yang bimbangkan pelanggannya tertinggal penerbangan entah bagaimana diusahakan juga mendapatkan nombor bilik si pelanggan. Lalu dia sendiri yang naik ke bilik si pelanggan dan mengetuk pintu sehingga pelanggan terbangun tidur dan terus memecut ke lapangan terbang. Dan bayarannya... sama saja! Tiada extra charge! Itu contoh ikhlas dalam bekerja... dan setiap kali si lelaki itu kembali ke Kota Singa itu, pasti dia akan menelefon ke syarikat teksi yang sama jika memerlukan teksi walaupun mungkin tidak lagi bersua dengan si pemandu budiman itu.
Penat berbual-bual kami singgah untuk mengisi perut. Malam itu kami memilih untuk mencari restoran atau gerai orang-orang kampung dengan niat untuk bantu peniaga Melayu. Malam sebelumnya saya meminta untuk makan di restoran mamak kerana perut begitu kepingin mee goreng mamak. Kami akhirnya sangat kecewa. Niat untuk bantu perniagaan saudara seagama dan seakidah (sebangsa pulak tuh!) Terkejut juga apabila di caj RM10 untuk sepinggan nasi goreng paprik dan mee rebus serta dua gelas air suam. (Harga minyak naikla makcik! Takkan tak tau kooot??!) Nak kata sedap tak adalah sedap mana pun jika dibandingkan dengan masakan di restoran mamak semalam yang jauh lebih murah bayarannya. Sudahlah layanannya macam mahu tak mahu (senyum pun tidak, manis lagi senyuman si mamak!), lambat pulak tu! Meja penuh dengan ranting2 dan bersemut tak ada sesiapa datang lapkan (Kami pula yang terkial-kial menguis-nguis semut dengan ranting2). Alahai...
"Takpe..takpe..sabar, kita nak tolong orang kampung..." kata suami saya menyabarkan saya yang sudah kelihatan mula mahu membebel.
Macam mana mahu tolong kalau mereka tak mahu tolong diri sendiri! Baik lagi saya pergi makan restoran mamak. Huuu... tak kisahlah kalau hak saya tak tertunai oleh si tuan punya kedai. Tapi kamu jawablah sendiri dengan Allah nanti... Ikhlas itu sangat halus. Bukan mudah untuk dapat ikhlas dan kita pun kadang-kadang tidak tahu sama ada kita ikhlas atau tidak dalam setiap perbuatan kita. Ikhlas itu adalah apabila kita melakukan sesuatu tanpa mengharapkan apa-apa balasan langsung melainkan keredhaan Allah. Langsung tak mengharap apa-apa. Titik! Ikhlaskah saya dalam menulis di sini? Wallahualam... hanya Allah yang menilai
3 kopi panas..:
Sudah pulang ke Malaysia ya makcik yana kite ni? Hehhe. Hope you're having a blast! May He be with you always. ;)
Salam Yana....
meh kak ain 'mencatat ulasan' kekeke lawak sungguh =P
Teringat kesabaran yana yg tinggi berhadap BT haritu. =)
Bagus jugak kan sesetengah org mesia ni, respect!
Ingatkan salah masuk blog td....tiba tiba secangkir kopi =), hilang dah backgroud pink and rumput bermata 'alien' tu.
~Yana busan la yana tak de~~~~~~
ouh tuka layout...
hampir mati aku membaca...
sungguh panjang...
haha...
menolong bangsa melayu amalan yg bagus...
namun mereka sndri tidak memahami kenapa diri mereka perlu ditolong...
aih...
nyway, okairinasai...
Catat Ulasan