Untuk memasuki Thailand daripada utara Kelantan, kami melalui Takbai, tempat berlakunya peristiwa hitam empat tahun dahulu ketika bulan Ramadhan yang meragut 85 nyawa saudara kita.
Di sana, aku melalui di sebelah jalan yang menyaksikan saudara-saudara kita diikat diatas lantai dan dipijak-pijak. Kelihatan kawat-kawat duri masih lagi menjadi benteng-benteng jalan. Rupa-rupanya, tempat peristiwa itu berlaku cuma dipisahkan dengan sederet bangunan dan Sungai Golok daripada Pengkalan Kubur, Kelantan. Mungkin cuma lebih kurang 200m - 300m daripada sana. Bayangkan, pastinya rakyat Kelantan mendengar dengan jelas bunyi tembakan, bahkan mungkin jeritan-jeritan dan riuh pikuk kejadian itupun mungkin turut sama dapat dirasai.
Namun tatkala kita sedang enak membeli juadah berbuka puasa, nyawa saudara kita diragut. Bahkan mungkin ada yang menyangka 'Wah... rakyat siam sedang berpesta... mereka berteriak kegembiraan... hinggakan mercun-mercun pun mereka nyalakan pada waktu siang..."
Dalam tanah jajahan selatan siam itu, hampir setiap sepuluh minit perjalanan di jalan raya akan diisi dengan 'road block'... ya... hampir setiap sepuluh minit perjalanan... tidak kira di lebuh raya mahupun di jalan-jalan kampung. Jika di Malaysia sambil melalui 'road block' pemandu akan tersenyum sambil membuka tingkap dan melambai pada polis yang membuat sekatan dan dibalas semula dengan senyuman, namun sekatan jalan raya disini dilakukan oleh tentera yang lengkap berpakaian celoreng, sambil menghunus M16, dan pastinya menjeling dengan muka yang bengis. Bahkan kadang-kadang kita akan melihat askar-askar berkeliaran menggalas senapang di tepi-tepi jalan. Kata penduduk di sini, askar-askar di selatan ini mendapat bonus tambahan, dan pemberian bonus itu dinilai setiap tiga bulan. Jika penilaian mendapati keadaan semakin aman, mereka akan diundurkan daripada kawasan itu. Jadi selalunya di penghujung tempoh tiga bulan, tentera sendiri akan mewujudkan suasana kacau bilau, supaya mereka boleh terus bertugas di situ dengan gaji yang lumayan.
Dalam tanah jajahan selatan siam itu, hampir setiap sepuluh minit perjalanan di jalan raya akan diisi dengan 'road block'... ya... hampir setiap sepuluh minit perjalanan... tidak kira di lebuh raya mahupun di jalan-jalan kampung. Jika di Malaysia sambil melalui 'road block' pemandu akan tersenyum sambil membuka tingkap dan melambai pada polis yang membuat sekatan dan dibalas semula dengan senyuman, namun sekatan jalan raya disini dilakukan oleh tentera yang lengkap berpakaian celoreng, sambil menghunus M16, dan pastinya menjeling dengan muka yang bengis. Bahkan kadang-kadang kita akan melihat askar-askar berkeliaran menggalas senapang di tepi-tepi jalan. Kata penduduk di sini, askar-askar di selatan ini mendapat bonus tambahan, dan pemberian bonus itu dinilai setiap tiga bulan. Jika penilaian mendapati keadaan semakin aman, mereka akan diundurkan daripada kawasan itu. Jadi selalunya di penghujung tempoh tiga bulan, tentera sendiri akan mewujudkan suasana kacau bilau, supaya mereka boleh terus bertugas di situ dengan gaji yang lumayan.
Begitulah kehidupan seorang Muslim sebagai penduduk majoriti di selatan thailand iaitu kira-kira 80% peratus daripada penduduk setempat yang lain, tetapi berada di bawah tampuk pemerintahan orang kafir. Ibu bapa pula mula risau apabila bahasa melayu semakin kurang digunakan. Kerajaan Thailand belum cukup baik hati untuk menyediakan sekolah yang mengajar dalam bahasa ibunda masing-masing. Pelajaran pendidikan Islam apatah lagi. Dan itu belum lagi dihitung dengan kerisaun lain tentang saluran television yang jauh lebih ganas dan access kepada kehidupan jahiliah yang lebih mudah. Itulah nasib mereka, walaupun mereka bercakap dalam bahasa yang sama dengan kita, juga menjamah hidangan-hidangan seperti nasi dagang, nasi lemak, dan roti canai, sama seperti kita, dan mempunyai aqidah yang sama dengan kita. Bahkan kata mereka di Narathiwat, "Kalau kami dengar Nik Aziz punya ceramah, rasa macam dengar ceramah tok guru di sini, sebab loghat kami memang serupa dengan loghat org Kelantan." Dan disebelah Yala pula, loghatnya seakan-akan menyerupai orang Kedah.
Dan yang lebih pelik lagi, penduduk yang beragama Islam cuma banyak di tiga wilayah di selatan thailand ini sahaja. Di kawasan lain di thailand, memang sangat jarang menemui yang beragama Islam, jauh lebih jarang daripada menemui seorang Muslim di United Kingdom. Aku menjadi keliru. Mengapakah ini boleh berlaku? Lalu aku bertanya kepada teman yang arif tentang sejarah dan aku buka sendiri peta melihat semula tiga wilayah yang dipenuhi oleh muslim di selatan thailand ini.

Rupa-rupanya wilayah selatan thailand ini dahulunya sebahagian daripada tanah melayu... sebahagian daripada kawasan Kesultanan Islam Melaka... Sempadan asal telah berubah... Dahulu ketika kita dijajah oleh British, Jepun berminat untuk mengambil alih. Lalu Britsih menyangka Jepun akan masuk melalui Singapura, dan sepatutnya mereka masuk melalui Singapura kerana Singapura kawasan pemerintahan utama dan jalan laut paling mudah terdedah kepada serangan. Namun Jepun mengubah strategi, menandatangi perjanjian dengan Raja Siam. Raja Siam dikehendaki memberikan laluan untuk Jepun supaya mereka boleh masuk dari selatan Siam yang asal, terus ke tiga wilayah selatan Thailand sekarang dah hinggalah ke Kelantan. Dan sebagai hadiah, tiga wilayah di utara Tanah Melayu perlu diberikan kepada kerajaan Siam. Selepas Jepun dihalau dari Tanah Melayu, tiga wilayah ini tidak diambil semula oleh British. Lalu kekal ia wilayah di selatan Thailand.
Walau bagaimanapun kehidupan yang menghimpit menyebabkan mereka jauh lebih peka. Sebahagian mereka yang mempunyai izzah untuk membangukan semula Islam di tanah ini mencari dana daripada jutawan-jutawan kaya negeri Arab yang masih peka untuk membina sekolah-sekolah arab atau sekolah-sekolah pondok. Mereka itu mencari dipelosok negeri, menghimpunkan penduduk-penduduk Islam yang masih kuat pegangannya untuk menjadi guru. Guru-guru ini diluapkan semangat mereka untuk mentarbiyyah dan mendidik anak-anak di selatan Thailand. Lalu anak-anak mereka ke sekolah dengan penuh ketabahan, biarpun terpaksa menaiki pick-up truck yang diletakkan sedikit kerusi panjang dan berbumbungkan sedikit alas. Untuk menambah keluasan pick-up agar lebih ramai boleh diisi, pintu belakangnya dibentangkan hingga terlalu mudah untuk seseorang itu terjatuh.

Harapan yang besar mereka letakkan pada anak-anak ini. Bertitik tolak atas keprihatinan mereka terhadap masa hadapan Islam dalam jiwa anak-anak, sebahagian daripada mereka membina asas yang kukuh. Daripada ini aku tersentuh melihat model pembangunan individu muslim mereka, keluarga mereka, dan masyarakat mereka. Aku merasakan mereka berada di landasan yang kukuh untuk suatu hari nanti mereka pasti dapat mencetak insan-insan yang mampu memimpin negara.
Mereka mengukuhkan institusi masjid mereka. Mereka menguasai kepimpinan di masjid-masjid. Lalu masjid-masjid mereka digunakan untuk menghimpunkan suara masyarakat. Di sinilah masyarakat di tiup semangat mereka. Di segarkan kembali dengan harapan tentang masa hadapan Islam. Lalu ada antara mereka yang benar-benar bersungguh-sungguh diserapkan dan ditarbiyyah sebagai penggerak kepada individu yang lain. Jati diri Islam mereka dikukuhkan agar bila nanti mereka pulang ke rumah, keluarga mereka dipimpin dan diarahkan ke matlamat yang sama... untuk masa hadapan Islam.
Mereka bercakap atas realiti yang benar. "Kami perlu sediakan insan-insan yang kami cetak dengan celupan Islam. Bagai mana kami mahu memimpin sebuah negara jika insan-insan ini belum kami sediakan?" Kata Ustaz Ahmad Omar dalam satu ucapan dalam kunjungan kami ke Islamic University of Yala.
Mereka mengukuhkan institusi masjid mereka. Mereka menguasai kepimpinan di masjid-masjid. Lalu masjid-masjid mereka digunakan untuk menghimpunkan suara masyarakat. Di sinilah masyarakat di tiup semangat mereka. Di segarkan kembali dengan harapan tentang masa hadapan Islam. Lalu ada antara mereka yang benar-benar bersungguh-sungguh diserapkan dan ditarbiyyah sebagai penggerak kepada individu yang lain. Jati diri Islam mereka dikukuhkan agar bila nanti mereka pulang ke rumah, keluarga mereka dipimpin dan diarahkan ke matlamat yang sama... untuk masa hadapan Islam.
Mereka bercakap atas realiti yang benar. "Kami perlu sediakan insan-insan yang kami cetak dengan celupan Islam. Bagai mana kami mahu memimpin sebuah negara jika insan-insan ini belum kami sediakan?" Kata Ustaz Ahmad Omar dalam satu ucapan dalam kunjungan kami ke Islamic University of Yala.
"Insan-insan yang telah dihasilkan oleh universiti ini, terbukti keupayaannya. Ada antara mereka yang dahulunya belajar di sini, kini sedang menimba ilmu di alam politik yang realiti dan mendapat kepercayaan Raja Siam. Ada pula yang kini menjadi penggiat dalam ekonomi. Semuanya sebagai persediaan untuk kami memimpin negara kami sendiri."
"Tapi masih ramai yang perlu kami cetak untuk harapan itu direalisasikan. Jamiah kami (university kami) baru begitu muda usianya. Kami masih perlu teruskan usaha kami mencetak rijal-rijal yang sejati."
Itulah sedikit lebih kurang kata-kata yang teringat di benakku. Yang pasti, aku benar-benar terharu. Jika di university di Malaysia seperti di UIA, hanya pelajar-pelajar yang ikut usrah mahupun halaqah. Namun di Yala Islamic University ini, suasananya begitu mengharukan. Tukang masak di 'Mat'am' atau dewan makan pun ada usrah! Apatah lagi pensyarah mahupun yang bekerja di pejabat university. Aku masih ingat perbualanku dengan sahabat yang menghantarku pulang ke sempadan. Dia cuma seorang pekerja biasa di pejabat. Namun pengetahuannya luas. Mencakupi perihal pelajar, masyarakat dan isu-isu negara. Meliputi kisah-kisah sejarah, khilaf-khilaf Islam dalam masyarakat dan lain-lain. Kami berbual-bual tentang pelbagai isu. Bahkan di University ini, ayat-ayat quran seakan begitu mudah terpacul daripada mulut penghuni-penghuninya tidak kira lapangan apa mereka belajar mahupun di bidang mereka bekerja.
Lalu aku teringat kisah Umar Thilmisani dengan ayam dan petani. Kisah yang aku ingat-ingat lupa. Umar Thilmisani asalnya seorang peguam yang hebat di Mesir. Suatu hari beliau asyik dan leka bermain dengan ayam yang dibelanya. dan gambarannya kalau di Malaysia seperti orang yang membela ayam katik; dimandikan baik-baik, disisir bulunya, dan diberi hidangan makanan yang istimewa.
Lalu ketika dia sedang asyik, datang seorang petani. "Wahai saudara, ketika ini umat Islam berhadapan dengan pelbagai masalah. bla.. bla.. bla.. Namun kamu di sini masih ada masa untuk bermain-main dengan anak ayam?"
Umar Thimisani tersentak mendengar ucapan yang disampaikan oleh orang itu. Lalu beliau bertanya tentang diri orang yang berucap itu. Dia sangat terkejut apabila mengetahui orang itu cuma seorang petani. Pengetahuannya tentang Islam dan dunia, mengatasi dirinya yang seorang peguam.
Lalu bertitik tolak daripada itu, Umar Thilmisani bangkit dan menyusuni diri dalam saf menyeru manusia ke arah Islam hingga akhirnya beliau diangkat menjadi pemimpin yang setaraf dengan Hasan al Hudaibi, Mustafa Masyur, Mahadi Akef dan Yusof Qardawi. Dan sejarahnya bermula dengan cuma seorang manusia biasa. Sebuah pengalaman peristiwa yang sama seperti Tufail, soerang penyair biasa, namun berjaya mengIslamkan Abu Hurairah yang akhirnya menjadi periwayat hadis paling masyhur dalam sejarah Islam.
Namun segelintir pengiat-pengiat Islam di Malaysia merasakan halaqah atau usrah itu bukan medan tarbiyyah yang utama, kerana kita boleh mentarbiyyah manusia melalui pengalaman mereka. Namun hakikatnya, bagaimana mungkin kita mewujudkan pemimpin yang sehaluan dan sefikrah, seadainya matlamat mereka cukup diterapkan melalui ceramah-ceramah dan ucapan-ucapan? Bagaimana mungkin kefahaman mereka dinilai satu persatu? Bagaimana mungkin peribadi mereka dididik dan diperhalus?
Jadi tidak hairanlah begitu ramai yang kononnya membawa banner Islam, mahupun banner keadilan terjebak ke dalam rasuah. Apatah lagi yang cuma membawa banner Melayu. Semuanya kerana asas mereka masih belum cukup. Desakan nafsu dalam dunia kapitalis terlalu kuat untuk diharungi. Mungkin ramai yang gah membangkangnya ketika masih belajar. Namun awas, tatkala habuan itu di hadapan matamu, ketika itulah keislaman dan prinsipmu diuji. Aku memetik kata-kata Syed Qutb, "Manusia boleh berkata-kata. Namun ia cuma akan menjadi bangkai seandainya tidak dibalas dengan perbuatan."
0 kopi panas..:
Catat Ulasan