Solat = buang air?


"Okay..you'll have 5 minutes break"

Saya capai cardigan panjang hitam lalu mahu bergegas keluar dari dewan kuliah. Mahu menunaikan solat Zuhr yang hanya berbaki lagi setengah jam.Belajar di bumi asing ini mahu tidak mahu perlu pandai2 menyesuaikan diri sebagai seorang 'muslim yang belajar'. Jadual waktu kelasnya jarang yang menepati waktu solat tambah dalam musim dingin seperti sekarang ini yang waktu solatnya semakin pendek. Jika waktu sangat tidak mengizinkan, terpaksa dijama' sahaja solatnya. Tidak ada surau atau ruang khusus yang disediakan di semua department, lalu biasanya sudut-sudut tersembunyi di hujung koridor akan dimanfaatkan untuk menunaikan kewajipan.

Cardigan dihampar sebagai sejadah, takbir diangkat mengadap Allah SWT. Usai solat saya masuk semula ke dewan kuliah. Saya terlewat beberapa minit, pensyarah pun sudah memulakan semula kuliahnya. Sempat menghantar pesanan ringkas pada teman sekuliah:

'x kuar solat Zuhr td? Zuhr dh abis awl skang.Nk tunggu abis lect tak sempat'
'xpe ah.Blh jama' jek kan?'
'tp kan ade break td.Smpt jek kalau kuar solat kejap'

Mesej saya sudah tidak lagi berbalas selepas itu bila masing-masing sudah kembali menumpukan perhatian pada pengajian. Fikiran saya menerawang berfikir tentang rukhsah solat. Rukhsah solat itu bergantung kepada kemampuan kita untuk menunaikan kewajipan itu. Sejauh mana batas kemampuan yang membolehkan kita rukhsah solat sebenarnya terpulang kepada kita sendiri untuk memutuskannya. Memanglah sebelum datang keluar negara dulu, ustaz di pre-departure briefing beritahu boleh dirukhsahkan solat kalau waktu kelas tak mengizinkan, ie exam atau lab yang berjam-jam sehingga habis waktu solat. Tetapi kalaulah ada waktu senggang 5-10 minit antara kuliah, sepatutnya tiada alasan untuk kita jama' solat.

"Mana sempat dalam lima minit tu nak ambik wudhu lagik, nak cari tempat solat lagik"
"Ish ade ke sempat solat dlm masa sesingkat tuh. Tak khusyu' ah nanti terkejar-kejar. Baik takyah solat camtu. Kalau jama' leh solat kat umah. Ada masa lebih sket nk khusyu'. Bersih sket dr solat kat koridor"

Macam-macam alasan kita boleh bagi pada manusia untuk membenarkan tindakan kita tetapi Allah Maha Mengetahui bukan? Sepatutnya solat jadi barometer pengurusan masa kita. Hidup kita sepatutnya berkisar dan disesuaikan dengan waktu solat kita dan bukannya solat itu yang perlu disesuaikan dengan gaya hidup kita. Waktu solat itu hanya diselit-selit dalam jadual harian kita yang padat. Solat itu sebenarnya umpama tiang yang sepatutnya ditegakkan dahulu sebelum menambah binaan-binaan yang lain. Bukankah selalu kita dengar "Solat itu tiang agama"?

Hmm..cuba bayangkan kamu dalam dewan kuliah, tiba-tiba kamu rasa nak terbuang air (terpulanglah nak bayangkan air kecil atau besar). Dah tak tahan sangat dah ni, perut memulas-mulas. Rasanya kamu akan tunggu sampai kuliah tu habis tak sebelum ke tandas bagi menunaikan hajat yang terpendam itu?

"Ishk.. kalau aku pegi tandas skang sure lame jugak nak settlekan perut yang memulas ni, nanti aku miss pulak point2 penting yg lecturer ni kasik. Aku kan pelajar contoh, tahan ah sket"

Baiklah..lupe pulak saya sedang bercakap dengan pelajar contoh yang tak pernah tertinggal kuliah. Paling kurang pun kalau antara kuliah tu ada lima minit waktu senggang pun saya pasti kamu akan berlari-larian mencari tandas terdekat bukan? Sekarang kamu dah sampai kat tandas tu, nanti dah selesai menunaikan hajat kamu nak beristinja' pulak kan? Alamak, lupe pulak tandas kat UK ni takde paip air, sebab orang di sini menyucikan najis mutawassitah dengan menggunakan toilet rolls. Selaku orang Melayu yang dah biasa beristinja' dengan air, kamu masih mahu buang air juga ke? Ke lebih baik tunggu sampai balik umah nanti sebab kat umah dah tersedia cebok air, senang sket kan?

"Ishk.. mana bulih. Dah tak tahan dah nih. Ape susah bawak la botol air siap2 dari rumah. Kalau tengah2 kuliah rasa macam nak pi tandas, gune jek la botol tu jadi cebok"

Uih..bijak betul kamu. Dah tahu ada kemungkinan akan sakit perut masa tengah2 kuliah, bawa la botol air kosong siap2 kan? Eh..eh..tapi.. sanggup pulak kamu gune tandas awam ni ye? Selesa ke nak melepas hajat nanti? Ke lagi baik tunggu balik rumah aje. Tahu pulak kamu kat ceruk hujung koridor tu ada tandas?

"La...of course la tahu kat cni tandasnya. Dah hari-hari ada kelas kat cni kalau tak tahu jugak, tak tahulah ape nk kate. Dari hari first dulu dah survey kat mana tandas. Senang nak pergi kalau emergency..hehe!Takkan nk tunggu balik umah kot..gile ape kamu ni?"

Huhu..cuba bayangkan urgensi untuk menunaikan solat itu, sama urgennya untuk membuang air besar? Kalau sudah tiba masanya, kuliah pun sanggup kita tinggalkan sebentar untuk menunaikan kewajipan itu bukan? Sepatutnya dari awal lagi sudah sedia maklum jam berapa kelas akan habis dan jam berapa pula masuk waktu solat dan habisnya. Jadi dari rumah lagi, sebelum keluar kita sudah siap-siap berwudhu' (samalah macam bawa botol air kosong siap-siap untuk istinja') dan berpakaian yang sesuai untuk solat di antara waktu kelas itu. Tidak wujud isu tak sempat berwudhu' atau pakaian tak sesuai untuk solat. Sebab solat itu jadi keutamaan jadi awal-awal lagi kita telah menyiapkan diri kita untuk solat pada bila-bila masa yang memerlukan. Kalau sudah saban minggu dan sepanjang tahun ada kuliah di bangunan itu, sepatutnya kita sudah jelas di sudut atau bilik mana yang sesuai untuk kita solat. Kalau boleh dari hari pertama lagi, selain kenal pasti mana satu dewan kuliah kita, kita kenalpasti juga di mana prayer spot kita. Bawaklah kompas kiblat siap2 dalam beg. Bukanlah berat mana sangat pun kompas tu. Tiada isu tak ada tempat mahu sujud. Bumi Allah inikan luas?

Program yang saya hadiri minggu lepas membawa kami menyusuri bab seterusnya dari buku Maza Yakni. Kali ini temanya 'Saya perlu Muslim dalam Ibadah dan Keluarga'. Pengisiannya focus on meningkatkan mutu ibadah kita sehari-hari. Kadang-kadang saya rasa, bila dah jadi so-called dai'e nih kita kadang-kadang lupa nak check semula mutabaah amal kita even to the very basic ibadah seperti solat 5 waktu. Fikiran asyik sibuk fikir macam mana nak lagi cara nak dakwah fardiah orang lain, masa penuh terisi dengan program tarbiyah sehingga kadang-kadang kita lupa untuk mantapkan hubungan kita dengan Allah semula. Allah yang memegang hati-hati manusia... kalau hati kita sendiri tidak rapat dengan Allah, jangan harap dengan hati kita yang kotor atau kosong ini mampu menyentuh hati-hati lain untuk mendekati Allah juga.

Alhamdulillah... program sangat-sangat best! Semua speakers as usual hebat2 belaka. Program kali ini mengajar saya macam mana nak menjadikan setiap perbuatan kita dalam kehidupan sehari-hari sebagai ibadah. Siap ada checklist of a thought process yang patutnya happened in our mind each time we want to start doing something as to change the action to not just become as our a'daat but ibadat. Then ada bengkel memperbaiki mutu solat dan menambah khusyu'. (the most awaiting session of all..huhu!) Mengubah persepsi saya tentang ibadah selama ini.Malangnya terpaksa miss out a few talks sebab terpaksa dihantar ke hospital kerana perut yang meragam... huk! Alahai perut..masa-masa emas macam ni la awak nak bergurau senda dengan saya pula ye? Mujur ada Kak Sheila tersayang yang merekodkan program kali ni. Nak sangat share dengan semua kat sini tapi masa tak mengizinkan. InsyaAllah dalam entry lain ya?

Huuu dah panjang membebel...Sesungguhnya tangan yang menaip ini lebih dekat dengan hati si penaip daripada hati yang membaca (yang mungkin berada beribu batu jauhnya daripada si penaip!huhu!) Saya menulis untuk peringatan diri saya sendiri...insyaAllah. wassalam



0 kopi panas..: