JOM!


Salam,

Alhamdulillah Journey of Muslim (JOM!) yang kami usahakan sejak sebulan yang lepas akhirnya selamat di jalankan di SMI Al-Amin Kemaman. Jumlah peserta tidaklah menepati sasaran 50 orang, hanya 30 orang sahaja tetapi alhamdulillah, hikmahnya ukhuwah antara kami menjadi lebih rapat. Saya dan Muhammad diberi tanggungjawab membentuk modul untuk program kali ni. Penat juga memerah otak fikir pengisian dan aktiviti untuk adik-adik lepasan SPM/STPM ni. Kalau boleh tak naklah jadi program yang penuh dengan ceramah saja. Sebab saya fikir, kalau saya di tempat adik-adik ni mesti dah bosan sebab dah selalu dengar orang membebel suruh belajar sebelum SPM/STPM. Jadi kami cuba bentuk program yang 50% pengisian dan 50% aktiviti dalam kumpulan. Alhamdulillah Allah bagi ilham dan akhirnya terhasillah modul JOM!: The Journey Begins!

Program berjalan lancar, walaupun di saat-saat akhir sebelum program macam-macam masalah timbul. Dua tiga orang fasilitator tiba-tiba terpaksa tarik diri atas bermacam-macam sebab. Kelam kabut nak cari pengganti. Dua tiga malam sebelum program memang sangat tertekan sebab banyak lagi perkara yang perlu diselesaikan. Pengisian belum lengkap, slides belum siap, bahan LDK belum cetak...oh! Sampai adalah beberapa kali 'mental breakdown' sampai menitiskan air matalah juga. (Biasalah... sayakan ratu air mata!). Malam terakhir sebelum program, saya sangat tertekan sampaikan minta Muhammad batalkan saja program. Syaitan ni memang pandai ambil kesempatan bila kita lemah. Muhammad pujuk dan suruh istighfar banyak-banyak. Lepas beberapa ketika saya tenang sedikit dan buat keputusan untuk teruskan saja program. InsyaAllah Allah bantu. Alhamdulillah program berjalan lancar. Rasa gembira dan puas hati tengok peserta semua gembira. Hanya syukur yang mampu saya panjatkan pada Allah.

Dengan kesibukan sepanjang dua hari di program memang kurang ambil tahu tentang makan minum. Supplement untuk Fateh pun sampai terlupa nak makan. Rehat pun sempat sekejap-sekejap saja, di selang masa antara slot. Bila malam program baru sedar Fateh tak banyak sangat bergerak macam biasa. Malam tu sebelum tidur, saya cuba juga minum air banyak-banyak sebab ingatkan saya dengan Fateh dehydrated, jadi sebab tu Fateh kurang aktif. Sambil baring-baring menunggu lena, gosok-gosok perut minta Fateh respon. Biasanya Fateh akan tendang semula, tapi dia senyap saja. Kalau ada gerak pun, sangat perlahan dan tak sekuat biasa. Hanya doa banyak-banyak dalam hati, minta Allah jaga Fateh. Sehari lepas program pun masih rasa pergerakan Fateh macam sangat kurang daripada biasa. Malam semalam tidur pun kurang lena, kerap kali terjaga sambil tunggu Fateh gerak sebelum terlena semula. Muhammad pun cuba gosok-gosok perut Ibu sambil borak-borak dengan Fateh, tapi takde respon. Ada beberapa kali je terasa dia gerak tapi memang tak sekuat biasa. Hati dah makin cuak... Tak boleh jadi ni, esok kita kena pergi klinik!

Pagi tadi, sebelum Subuh, Muhammad kejutkan saya. "Jom bangun, kita solat hajat minta Allah tolong jagakan Fateh, nak?" Saya angguk saja...ambil wudhuk dan ikut solat sebelah Muhammad. Tiba-tiba rasa sebak pula dengar doa Muhammad lepas solat. Muhammad minta Allah kurniakan kami anak yang soleh dan sihat sejahtera. Minta Allah beri kekuatan pada Fateh, beri dia kesihatan untuk terus bertahan. Ameen...ameen ya rabbal alamin. Saya mohon dengan sangat dalam hati supaya Allah beri kesempatan untuk kami menimang cahaya mata yang telah kami nantikan sekian lama ini. Ibu teringin sangat nak tengok muka Fateh, main-main dengan Fateh. Rasa bersalah pula sebab macam cuai menjaga diri sendiri sampai mengabaikan kesihatan si Fateh juga. Maafkan Ibu, ye sayang?

Hari ini, pagi-pagi lagi sudah ke klinik. Muhammad ajak ke Kuantan saja jumpa Dr. Su macam biasa, tapi segan pula nak jumpa dia. Sebabnya banyak kali dah jumpa dia tanpa appointment sebab kerisauan-kerisauan yang sebenarnya tak ada apa-apa pun. Maklumlah, pertama kali bakal bergelar ibu. Pernah sekali jumpa sebab sakit perut dan kali terakhir jumpa Dr.Su sebab demam. Jadi, kami ke klinik biasa saja di Paka yang ada kemudahan scan. Asal dapat tengok Fateh cukuplah. Singgah sarapan sekejap di tepi jalan. Walaupun hati kerisauan, nasi goreng ayam habis juga sepinggan dan minum air coklat secawan. Dengan harapan si Fateh akan mengalami sugar rush lalu bergerak dengan aktif semasa scan nanti.

Sampai di klinik tak menunggu lama. Terus berterus terang dengan doktor, cakap kerisauan sebab reduce fetal movement. Doktor ajak scan. Nampaklah si Fateh tengah buat apa entahlah, tak jelas sangat. Tapi jantung dia sangat jelas kelihatan, doktor cuba kira heartbeat Fateh. 120 beats per min, can be considered normal and healthy. Kata doktor "His heartbeat is regular, I think your baby is fine." Saya angguk saja. Doktor suruh saya cuba buat fetal movement charting. Paling kurang perlu ada 10 pergerakan sehari. Tak kiralah menendang ke, menyiku ke, melibas ke... kira aje semua. Saya minta doktor periksa juga kedudukan Fateh. Fetal position juga okay, tak ada sebarang masalah. Masa tu nampak Fateh gerak-gerak malas macam baby tengah menggeliat bangun tidur. Doktor kata baby pun macam kita jugak ada lazy days, jadi mungkin dua tiga hari ni, he's just been a lazy baby. Malas main bola atau berlatih kung fu seperti biasa. Baiklah... Lain kali jangan buat macam ni ye Fateh? Ibu suspense kalau awak banyak sangat tidur. Sila jangan malas.

Balik ke pejabat, Fateh dah kembali aktif seperti biasa. Ooo.. rupanya anak Ibu ni merajuk dengan Ibu la kot, sibuk sangat sampai tak kasi attention kat dia, ya? Huhu! Buka email, ada satu email yang kawan sepejabat hantar. Kisah Aliff Hakimi, si kecil berumur tiga tahun yang meninggal dunia kerana tumor otak. Sedih betul baca catatan ayahnya, sampai rasa macam nak menitis air mata. Tak dapat nak bayangkan diri kalau berada di tempat mereka, menghadapi kematian anak yang disayangi. Sedangkan anak yang masih dalam rahim, yang belum pernah dilihat wajahnya ini pun kita dah sayang sangat-sangat apatah lagi yang dah tiga tahun hidup bersama. Tapi bila difikirkan semula, semua yang kita ada di dunia ini adalah pinjaman dari Allah semata-mata. Suami, anak, keluarga, harta benda, malah anggota badan dan nyawa kita sekalipun adalah milik mutlak Allah yang dipinjamkan sementara kepada kita untuk menguji kita. Sama ada kita menjadi hamba yang bersyukur atau kufur pada nikmat yang Allah beri percuma. Sampai masa, nikmat yang Allah pinjamkan ini akan ditarik semula dan kita sebagai hamba perlu redha dengan ujian Allah.

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan. (QS. al-Anbiya`: 35)

The Chronology of My Treatment


Salam,

A close friend of mine called me just now, asking me about my PCOS and fertility treatment that I once underwent before Allah granted me with my precious little one. She said she might need to go through the same procedure but was a bit clueless on what to expect and how should the treatment regime going. I tried to explain my experience over the phone but still cannot make it clear enough for her understanding, as I got the bit and pieces here and there. Seems like unfinished jigsaw puzzle to us.

So I have decided to dig back into my 2009 and 2010 diary where I kept the date and details of our numerous doctor's appointment.Only now I realized the importance of keeping a diary to keep track of almost everything and I'm glad that I have put the diary into use ever since I started my treatments back in 2009. If I can't find a particular event in my diary, I must have been writing it somewhere else, especially on my blogs or in my usrah book. huhu!

Okay, so here I present the chronology of my treatment dated back from November 2009. My first step of treament actually have started about a month or two before that but I only have the record from the month of November. I hope this could give her a clearer insight of what's happening and helped her through. Also for those who wants to be gynae/ doctor/ mother, I hope this entry would be beneficial for you too...

*I used CD for Cycle Days which is calculated from the first day of mense.

20/11/2009
CD1 - Doc's appointment with Dr. Lee for treatment of gastritis and Dr. Su for PCOS. Have been taking Controloc+Ganaton+Meteospasmyl (for gastrointestinal tract problem). Before this appointment, I have underwent endoscopy which confirmed I have no problem with my bowel , only slightly gastric. So I was refered to Dr.Su, the gynaecologist, and U/S scan showed I have polycystic ovaries.

21/11/2009
CD2 - Taking blood sample to check hormone level.

30/11/2009
CD11 - Doc's appointment to get my blood test result.
Progrestrone level = 1 nmol/L only. Normal level to achieve pregnancy should be 35 nmol/L. FSH:LH ratio not balanced. LH higher which confirmed PCOS.

14/12/2010
CD1 - Menses after a 25 days cycle. Taking Metformin for treatment of PCOS

15/12/2010
CD2 - Starts Clomid 50 mg (CD2-CD6)

19/01/2010
CD1 - Very light menses after a 37 days cycle. Seems like Clomid have lengthen my cycle.

20/01/2010
CD2 - Took Metformin and Clomid 100 mg (CD2-CD6). I remembered taking blood sample on day 21 of this cycle to check on my progestrone level after taking 100 mg Clomid. But I have not jot it down in my diary.

12/02/2010

CD25 -Doc's appointment to take my blood test result. Unfortunately the hospital did not sent my samples to the lab so no result. Arrrghh! Told to wait for mense to come either naturally or if not, to induce by taking pills. Need to come again on CD2 of next cycle.

11/03/2010
CD1 - Menses after a long 51 days cycle! Clomid have obviously lengthen my cycle (higher dose, longer cycle!). Doctor said maybe my body did not response well to Clomid, which is typical of PCOS sufferer.

12/03/2010
CD2 - Doc's appointment. This was an unmedicated cycle since we will be going to Jordan during estimated ovulation. So no point of taking Clomid. Planned for laproscopy on the next cycle.

13/04/2010
CD1 - Menses after a 33 days cycle. Scheduled laparoscopy on CD8.

20/03/2010
CD8 - Laparoscopy surgery! 2 days in hospital plus 2 weeks MC.. This is an unmedicated cycle as to give a break for healing process after the operation.

21/05/2010
CD1 - Menses after 39 days of laparoscopic cycle. First time having heavy flow after so long!!! Taking Metformin and Folic acid to prepare for conceive.

11/06/2010
CD21 - Took blood samples for Day 21 serum progrestrone blood test.

23/06/2010
CD1 - Menses after 32 days cycle. Still with heavy flow as the previous cycle. Taking Metformin + Folic Acid still.

24/06/2020
CD2 - Starts 100 mg Clomid cycle (CD2-CD6)

25/06/2010
CD3 - Doc's appointment. Result of blood test showed my day 21 serum progestrone level was 21.1 nmol/L. Yeay! Not quiet there yet but seems like it was improving.

03/07/2010
CD11 - Ovulation Tracking: Lots of small cyst on right ovary. The biggest follicles measured 10.9 mm on the left ovary. A matured follicle should measured at least 18 mm to be released and conceived.

06/06/2010
CD14 - Ovulation Tracking: Lots of small cyst on right ovary. No dominant follicle on left ovary, except a misshapped follicle. This cycle was cancelled.

28/07/2010
CD 36 - Negative from cheap home pregnancy test. As expected...

29/07/2010
CD1 - Confirmed negative from expensive digital pregnancy test followed by menses after 36 days cycle. Still taking Mettformin and Folic Acid.

30/07/2010
CD2 - Starts Clomid 100mg (CD2-CD6). This time doctor suggested to combine with Puregon injection since my body did not response well to Clomid.

02/08/2010
CD5 - Starts on Puregon injection 100 miu dose. (on CD5,CD7,CD9)

07/08/2010
CD10 - Ovulation Tracking: Found 2 dominant follicle on my right ovary. Both are around 15 mm. Yeay! I'm hopeful!

09/08/2010
CD12 - Ovulation Tracking: The 2 dominant follicle grown bigger, measured 21 mm and 19 mm. Alhamdulillah! Took HCG shot in the moring. Eggs will be released in 36 hours.

27/08/2010
CD28 - Brown spotting. I was crying as I thought my menses was coming.

28/08/2010
CD29 - Positive home pregnancy test! Suprised! Confirmed positive at the clinic. Still worried that it was not from the baby but from HCG shot residue. So cannot be that happy.

30/08/2010
CD33 - Confirmed pregnancy with U/S scan, saw one gestational sac. But found a worrying 5-7 cm cyst on my right ovary. Continue Folic Acid.

09/09/2010
6 weeks - Cyst shrunk by 1 cm. Saw fetal pole and yolk sac.

24/09/2010
8 weeks - Cyst almost disappear. Measured around 2.7 cm only, which was hardly seen. Saw obvious fetal pole with heartbeat and the yolk sac.

08/10/2010
10 weeks - Blood test to check on hb, sugar level etc. Start taking Sangobion with Duphaston (progestrone supplement to prevent misscarriage).

Alright, I think that's enough to cover my whole treatment process. Up to my 10 weeks of pregnancy, we are more confident on the viability of the pregnancy thus lesser doctor appointments. Anyway, hope it could by any help to anyone out there. Feel free to ask me anything.

Wishing everyone all the best and lots of baby dust!









Of LASIK and 4-D scan


Assalamualaikum...

Semalam kami ambil cuti sehari, ke Kuantan menemankan Muhammad buat screening test untuk LASIK. Akhirnya Muhammad buat keputusan untuk proceed dengan laser eye surgery memandangkan dah tak tahan pakai cermin mata yang memeningkan kepala. Lepas screening test dengan pakar tu, baru kami tahu rupanya Muhammad ada allergies di bawah kelopak matanya, jadi soft lens is a no-no. (Siapa nak beli bekalan contact lens beliau berkotak2 di rumah ini? Sila angkat tangan) Alhamdulillah dari screening test tu, mata Muhammad kira layak untuk LASIK. InsyaAllah lepas ni kena buat ujian yang lagi menyeluruh untuk tahu keadaan mata dia. Screening test ni FOC, tapi ujian lain tu nanti kene bayar RM 600. Jumlah keseluruhan rawatan LASIK ni ialah RM 3500 di UIA, Kuantan. Murah sebab kata doktor pakar tu, kerajaan subsidized another RM 5500.

Dalam jam 11 selesai dengan urusan mata Muhammad, selepas tu kami ke KMC untuk mengintai si budak kecik memandangkan hujung minggu ini bakal sibuk dengan persiapan program tarbiyah. Jadi, mungkin tak sempat untuk temujanji antenatal kami yang sepatutnya pada hari Jumaat. Tambah pula saya dah mula dapat tanda-tanda demam dan sakit tekak. Makinlah cuak bila abang di Kuantan beritahu dia juga demam dan rupanya dijangkiti denggi. Baru teringat ada balik Kuantan hujung minggu lepas, bermain laptop di meja makan sambil kaki di gigit2 manja oleh sang nyamuk. Oh tidak! Ya Allah janganlah denggi pulak. Wanita mengandung ni risikonya lebih tinggi setahu saya.

Tunggu tak lama sebab dah mendaftar dari pagi sebelum ke pakar mata tadi. Sampai2 terus masuk jumpa doktor. Kali ni doktor terus suruh baring atas meja scan. Fateh tengah tidur rasanya sebab dia tak banyak gerak sangat. Tapi semasa 2D scan muka dia macam mengadap ke depan, jadi doktor rasa macam boleh dapat a good view of his face. Doktor tukar scan probe lain yang lebih lebar, katanya nak cuba buat 4D scan nak tengok muka Fateh. Wah excited! Baru pagi tadi cakap kat Muhammad teringin nak buat 3D/4D scan. hehe! Maka berusahalah doktor cari posisi terbaik untuk tangkap gambar si Fateh. Tapi pemalu rupanya anak Ibu ni, dia sorok muka dia bawah apa entah (placenta kot). Nampak sebelah muka saja. Lepas tu doktor cucuk2 sikit perut saya dengan jari nak suruh Fateh gerak. Tapi si Fateh ni tidur nyenyak, memang tak layanlah. Siap pegi tutup muka dengan tangan pulak tu. Lepas tu buat aksi akrobatik menaikkan kaki sehingga separas dengan muka. Tak cukup dengan tangan nak tutup muka dengan kaki pulak. Macam nak cakap "Don't disturb me. I want to sleep!" Hadoi la anak ibu! Baiklah kami mengalah, Fateh menang.

"Hi, world!"


Biasa kalau scan mesti tengah sibuk hisap jari, tapi mungkin sebab hari ni scan lambat sikit dah jam 12 lebih pun. It's time for afternoon nap ye, Fateh? Biasanya appointment kami paling lewat pun jam 10 pagi. Biasanya pagi-pagi lepas Ibu sarapan dia memang aktif bermain bola sepak. Tak apalah Fateh, nanti kita cuba tangkap gambar Fateh lain kali, okey? Sila berikan kerjasama ya. Kali ni doktor hanya printkan gambar 2D Fateh aje. Nampak la muka budak tembam tengah sebut "Oooo!"

Seperti biasa, doktor buat development measurement. Ukur lilit kepala, kaki dan badan alhamdulillah sihat walafiat. Estimated Fetus Weight (EFW) dah 703 gram dan Gestational Age (GA) 24 weeks 2 days. Fetal Heartbeat, ok! Fetal Movement, ok! Alhamdulillah Fateh sihat. Cumanya Ibu yang tak berapa nak sihat. Dari ujian darah, nampaknya haemoglobin memang dah menurun di bawah paras normal 10.3 g/dL sahaja, sepatutnya 11.5 g/dL paling kurang. Jadi doktor suruh amik iron double dose, biasa makan sebiji Sangobion sekarang jadi dua. Alhamdulillah denggi negatif cuma ada virus infection sikit dalam darah. Jadi doktor cuma prescribe antibiotic. Berat Ibu pula naik sekilo saja dari last check up jadi 71kg. Sepatutnya naik 2kg tapi doktor kata jangan risau sebab Fateh is doing well and healthily gain weight. Bak kata kakak perlis "I didn't starve my baby" hehe! Lalu doktor memberi 2 hari MC. Patutnya masa tu doktor nak kasi injection Tetanus Toxoid, tapi sebab demam lalu tangguh ke check up depan insyaAllah.


Habis check-up Fateh, pergi berangan dengan Muhammad tengok rumah orang-orang kaya di Bukit Istana. (tak sedar diri tgh demam) Siap pergi melawat rumah contoh... sungguhlah cantik! Tapi berangan jelah sebab harga mahal, tak mampulah kami nak membelinya. Tapi dah siap beranganlah nak buat port usrah kat beranda atas rumah mengadap pemandangan Indera Mahkota saujana mata memandang. hoho! Tambah pula lokasinya memang atas bukit, bawah sikit aje dari Istana Tengku Mahkota Pahang. Manalah tahu kalau-kalau ada rezeki Fateh dapat duduk rumah atas bukit ni ye tak? huhu!
Alhamdulillah we are all fine!

Antenatal Class

Salam,

Semalam kami ke kelas antenatal di Kuantan. Berasa begitu mengada-ngada sekali, siap pergi kelas segala, walhal emak saya dah beranak enam takde pergi kelas antenatal pun selamat je beranak semua. Anyway, mari ignore perasaan mengada tersebut dan gantikan dengan perasaan 'this is for the sake of the baby'. Lalu dengan penuh bersemangat, kami berpagi-pagian ke pusat fisioterapi tersebut, di mana kelas itu akan dijalankan. Setiba di sana sudah ada rakan sepejabat dan suami beliau yang telah berjaya saya hasut untuk datang ke kelas itu juga. Bayarannya hanya RM40 per couple.

Hanya empat pasangan saja yang hadir untuk kelas pada pagi itu. Usia kandungan masing-masing ada yang sudah 8 bulan, 7 bulan, 6 bulan (sayalah tu) dan 3 bulan. Sesi pagi dimulakan dengan penerangan proses kehamilan bulan demi bulan dan pemakanan seimbang semasa mengandung. Penyampainya ialah seorang Penolong Pegawai Perubatan (Medical Assistant). Sedikit kecewa kami di situ. Kami sangka penyampai tentunya pakar sakit puan ke... tak pun paling cikai doktor perubatan ke... dieticians ke... hukhuk! (Bayar RM 40 jek kot, what do you expect?) Lebih mengecewakan penyampainya belum pernah ada pengalaman bersalin pun, apatah lagi berkahwin. Waaaa!! Maka sesi itu menjadi sesi 'Mari Membaca Slideshow'. Penyampai hanya membaca slide dan komen sikit2 berdasarkan cerita-cerita yang pernah beliau dengar tanpa evidence yang konkrit. Seriously, my pregnancy-website-reading habits give me more good info rather than having to attend this class.

Dah wujud sedikit penyesalan di situ. Para suami pula sudah mula menjeling isteri masing-masing dengan what-have-you-drag-me-into looks di wajah mereka. Sesi kemudian diteruskan dengan proses kelahiran. Waah... sesi yang paling ditunggu-tunggu ni. Maklumlah, bahagian yang paling mendebarkan dalam menanti zuriat tentunya saat melahirkan. Inilah peluangnya belajar cara-cara bersalin yang betul. Penyampainya tetap penyampai yang sama. (hukhuk!) Kemudian ada sesi praktikal eksklusif untuk setiap pasangan satu demi satu. Bahagian praktikal ni macam membantu la sikit kerana yang menerangkan masa tu ialah Staff Nurse yang memang dah ada pengalaman membidankan dan bersalin. (Dia pun tengah sarat mengandung juga!)

Saya bayangkan untuk sesi ni mesti ada katil labour room yang real punya. Pastu siap demo macam mana nak duduk, macam mana nak breathing, macam mana posisi suami nak membantu, macam mana nak teran, macam mana nak genggam tangan suami segala. Teruskanlah bermimpi. Kerana realitinya, hanya sekeping tilam untuk berbaring di lantai dan sebiji bantal di sediakan di dalam surau kecil itu. oh! Mungkin untuk menyediakan peserta dengan worst case scenario, jika perlu bersalin di rumah. Lepas tu saya kena duduk atas tilam dan nurse pun terangkan apa yang terjadi semasa bersalin. Muhammad pula terperuk di sudut bilik, tak tahu nak ke mana sebab dalam surau yang kecil itu penuh dengan staf centre tuh. (sungguh eksklusif!) Mujur nurse tu macam expert, boleh menjawab segala soalan yang diajukan dengan jayanya. Kredit untuk dia!

Sesi diteruskan dengan slot dari penaja, Stemlife. Ini slot yang saya rasa paling bestlah antara banyak-banyak slot. Memang dah lama nak tanya banyak soalan tentang Stem Cell Banking/Cord Blood Banking ni. Selama ni hanya dapat baca pamhplet tentang ini sambil menunggu giliran untuk antenatal check up sahaja. Tapi 15 minit je slot ni, patut dipanjangkan sikit. Tapi memang agak berminat jugalah nak simpan stem cell Fateh. Banyak juga saya tanya soalan. Nanti kita cerita panjang tentang Stem Cell Banking ni dalam entry lain okey?

Lepas Stemlife, ada sesi penyusuan ibu dan penjagaan bayi dari jururawat. Yang ni saya boleh bagi markah tinggi juga sebab memang penyampai betul-betul berpengalaman. Memang banyak persoalan tentang exclusive breastfeeding terjawab akhirnya. Tambah pula si penyampai memang BF anak-anak dia, jadi talking from real life experiences lah.

Selepas makan tengahari dan solat zuhur, sesi terakhir ialah senaman semasa hamil. Yang ini penyampainya seorang Fisioterapis jadi agak informatif jugalah sesi ni. Lepas dia terangkan kepentingan dan garis panduan bersenam semasa hamil, kami buat sesi praktikal pula. Tugas encik-encik suami ialah membantu mengambil kiraan nadi si isteri setiap kali satu sesi senaman dan membantu isteri yang sudah sarat mencapai bahagian-bahagian yang tidak mampu dicapai. Baiklah... maka suami pun akur. Muhammad siap beri amaran "Ayang tak buat senaman ni bila balik nanti...siap!" wahwah... takut, takut! Fateh pun kick,kick dengan hebatnya masa Ibu exercise. Mungkin dia berkata "Ape buang tebiat ke ibu ni tibe-tibe exercise, biasa tahu makan dan tido aje." Haishhh....

Lepas habis bersenam, kami bergambar ramai-ramai lepas tu balik. All in all, agak tak berpuas hati jugalah menghabiskan masa 9 pagi hingga 3 petang di sini, tapi ada jugalah dapat sedikit sebanyak pengetahuan. Mujur dapat goodies bag anmum yang comel2, siap ada car soft toys Fateh kat dalam. Pengajaran hari ini ialah, pertama, kalau betul nak pergi kelas antenatal, pastikan harganya mahal. Kalau murah, jangan expect lebih-lebih nanti anda kecewa. Kedua, sila semak siapakah yang akan mengendalikan kelas anda, adakah tahap kepakarannya sesuai dengan expectation anda dan harga yang dibayar itu.


Sekian, terima kasih.




11.1.11

Dari hari ke hari mahu update, tapi tak terupdate juga blog. Tambah pula dua hari lepas ialah hari istimewa seseorang yang sangat istimewa dalam hidup saya. Alhamdulillah 11.1.11 genap 27 tahun usia suami tercinta. Sungguh, saya sangat bersyukur dikurniakan suami sepertinya. Sangat, sangat bersyukur.

Tiga tahun usia perkahwinan, tak pernah sekali pun dia meninggikan suara. Paling-paling pun teguran tegas atau berkias. Kalau berselisih faham, tidak pernah lebih daripada setengah jam sebelum berbaik dan saling mengaku salah masing-masing. Saya akui terlalu muda usia perkahwinan kami, mungkin segalanya kelihatan indah-indah saja. Tapi alhamdulillah setakat ini cukup membahagiakan dan saya harap ianya akan sentiasa berkekalan insyaAllah.

Dalam kedinginan subuh musim tengkujuh di pantai timur, bangun saja tidur air panas sudah sedia terjerang di dapur. Bimbang saya dan si kecil di dalam perut akan mengigil kesejukan semasa mandi pagi, maka awal-awal lagi dia menyiapkan air panas untuk mandi. Mana mahu cari suami seperti ini? Oh tuhan... sungguh saya bersyukur.

11.1.11 disambut sekadarnya. Tiada hadiah mahal-mahal yang mampu saya sediakan. Hanya 'birthday lunch' ringkas bagi menandakan hari yang sedikit istimewa itu. Petangnya saya menghantar dia ke lapangan terbang kerana dia perlu ke Kuala Lumpur atas urusan kerja. Jadi, malamnya saya terpaksa tinggal sendirian di rumah. (oh saya tipu... tak sendirian sebab ada budak kecik tendang2 dalam perut temankan ibunya) Mujur ada jemputan makan malam di rumah Kak Ayu bersama anak-anak usrahnya. Jam 11 lebih baru saya kembali ke rumah.

Masuk ke rumah, saya rasa kosong. Masuk bilik studi terpandang meja studi tempat si dia melangsaikan kerja-kerja atau sekadar mengisi masa dengan internet. Meja yang kosong. Masuk bilik tidur, terpandang katil yang kosong. Kosong.... dan sunyi. Baru tersedar besarnya nikmat yang Allah beri selama ni. Seorang teman hidup yang setia menemani dan menghilangkan sunyi. Yang sedia mendengar celoteh saya sehari-hari yang tak pernah habis-habis dan yang memikirkan masalah saya satu-persatu tanpa jemu. Yang sentiasa memahami walau dalam apa juga situasi. Teman terbaik untuk membantu saya jatuh bangun di jalan ini. Syukur... alhamdulillah.

Berkati usianya ya Allah... Kurniakan dia kemurahan rezeki dan hati yang thabat di jalanMu. Semoga dia menjadi imam terbaik untuk kami sepanjang hayatnya...

Selamat Hari Lahir, my dearest hubby! May the coming years bring us more and more blessings and joys. Love you so much!


Regards,

Your wife

.....


..


.


Owh okay2... kejap2 Fateh nak wish jugak,

HAPPY BIRTHDAY, AYAH! I can't wait to see you soon. I know mummy loves you so much but please don't tell her that I love you more! xoxo


Yang suka kick,

Fateh




Hari ini hari Jumaat, hari esok hari Sabtu


Salam...

Alhamdulillah hari ni boleh kira hari yang produktif. Sejak pagi-pagi lagi sudah sibuk. Semalam ada beberapa orang ikhwah stay over untuk qiam jamai'e di rumah kami. Lepas subuh mereka mula usrah. Saya buntu nak masak apa, jadi senang cerita menyusup keluar rumah masa mereka sedang usrah, pergi beli roti canai. Muhammad dah kukuskan pau kacang dan sediakan teh panas untuk mereka mengalas perut sementara menanti sarapan sampai. Alhamdulillah jam 9 mereka sarapan dan lepas tu semua keluar beriadah main bowling di Mesra Mall jam 10.

Saya di rumah pula bertemankan anak-anak usrah yang datang untuk liqo' minggu ni. Tengah pening-pening fikir nak hidang apa, tiba-tiba si H telefon dan beritahu tak payah susah-susah masak. Mak dia dah gorengkan mee dan lempeng kelapa untuk kami. Alhamdulillah murah rezeki pagi-pagi ni. Hehehe! Baik sungguh hati Ibu si H, selalu bekalkan kami makanan setiap kali usrah. Adoi... segan pulak rasanya naqibah ni. Huhu! Lalu lepas usrah isi lagi perut dengan makanan lagi. Oh, bagaimanakah diriku tidak naik satu kg setiap minggu. Minggu ini sudah 73 kg! Macam mummy monster dah rasa badan.

Muhammad balik, siap-siap untuk solat jumaat. Lepas solat rehat-rehat. Petangnya pergi mencari Mak Lang Tukang Jahit. Recommended by officemate. Ramai kawan sekerja dah komen jubah-jubahku semuanya sudah mula kelihatan seksi bila dipakai. Baju kurung, jangan harap dahlah ada yang muat. Kalau pakai pun nanti si budak kecik dalam perut ini akan tendang2 bahagian pinggang kain tu. Mungkin sebab dia rasa sempit kot. So dia bagi signal kat mummy supaya sedar diri dan jangan perasan kurus. Baiklah baby, Ibu akur dengan kehendakmu. huhu! Maka pergi cari kain dan cari tukang jahit untuk tempah baju mengandung. Yang dah ready made semua tak berkenan dari segi harga dan syariah compliancy nya. Tak faham kenapa baju ibu mengandung selalu orang buat senteng. Mungkin takut tersadung kain sendiri kot...hmm...

Sebut pasal pregnancy, semalam kecuakan di tahap maksimum. Bleeding! Oh no! Dipendekkan cerita doktor suspect haemorrhoids saja (nama yang nampak sofistikated untuk buasir) since kedudukan baby dan uri ok, serta urine test clear. Salah satu perkara normal untuk ibu mengandung kata doktor. Maka kene banyak ambil serat dan minum air lepas ni. Daaan... kurangkan makan pedas (no more nasi lemak di pagi hari? oh!). Sempat mengintai budak kecik tengah buat apa masa tu. Doktor kata aktif bukan main budak ni, seperti biasa sedang menghisap jari beliau. Setiap kali scan mesti tengah hisap jari. Hobi beliau barangkali. Doktor suruh observe weekend ni. Cuba pastikan dari mana bleeding itu muncul. Baiklah..

Lepas maghrib kami sama-sama baca Riyadhush Shalihin, hari ni dah sampai hadis 6 dalam bab niat. Hadis ni cerita tentang Sa'ad bin Abi Waqas yang dilawati oleh Rasulullah S.A.W masa dia sedang sakit kuat. Dia tanya Rasulullah tentang harta peninggalannya sekiranya telah sampai ajalnya. Sa'ad ni ada seorang saja anak perempuan, lalu dia tanya Rasulullah boleh tak dia nak sedekahkan dua pertiga hartanya. Rasulullah jawab "Tidak". Kalau setengah? "Tidak" Kalau satu pertiga? Rasulullah benarkan. Kata Rasulullah, lebih baik tinggalkan waris dalam keadaan kaya daripada miskin meminta-minta. Oh, baru kami tahu yang wasiat itu tak boleh lebih dari satu pertiga harta peninggalan rupenya... Panjang lagi hadis ni, dan banyak sangat pengajaran yang boleh kutip dari syarahnya. Nanti kene buat satu entry lain untuk terangkan pasal hadis ni. Baru best!

Okay, nak pegi solat Isya' pulak. Wassalam.




Breastfeeding atau tidak?


Salam,

Saya menerima pelbagai reaksi daripada keluarga dan rakan-rakan apabila saya menyuarakan hasrat untuk memberi penyusuan susu badan eksklusif (exclusive breastfeeding) kepada bayi saya nanti. Ada yang menyokong sepenuhnya dan ada juga yang tidak. Ada juga komen-komen yang kadangkala melemahkan semangat saya yang bakal baru pertama kali menjadi ibu ini. Tambah pula apabila komen negatif itu datangnya dari mereka yang sudah berpengalaman sebagai ibu dan sudah mempunyai beberapa orang anak.

Tapi saya tak kesah. Saya tetap berazam untuk breastfeed (BF) bayi kami nanti. Sebab saya ada sokongan penuh dari suami dan sokongan yang paling ultimate dari Allah S.W.T:

“Dan ibu-ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama dua tahun penuh, bagi yang ingin menyusui secara sempurna. Dan kewajiban ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut. Seseorang tidak dibebani lebih dari kesanggupannya….”

(Al-Baqarah:233)

Ayat ini adalah saranan untuk ibu-ibu menyusukan bagi mereka selama dua tahun penuh. Dan sedia difahami, menyusukan dalam konteks ayat ini pastinya memberikan susu ibu dan bukannya susu formula atau makanan bayi yang lain yang berlambakan di pasaran sekarang. Dan pastinya setiap arahan Allah itu ada hikmah disebaliknya.

Kalau nak diceritakan hikmah penyusuan susu ibu, memang secara saintifik pun sudah terbukti susu ibu ialah makanan yang terbaik untuk bayi. Google saja di internet ‘breastfeeding benefits’ pastinya anda akan dilorongkan kepada berbagai-bagai laman web yang menyatakan kebaikan susu ibu. Allah yang menciptakan manusia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk ciptaanNya. Dan pastinya ibu dan anak telah ‘diprogramkan’ fizikal dan mentalnya bagi memudahkan proses penyusuan badan.

Jika nak disenaraikan kebaikan susu ibu, entah berapa entry baru habis. Yang pasti, bayi akan dapat nutrient dan antibody yang paling lengkap dari susu ibu. Tak kesahlah dalam iklan susu formula kat TV tu, dia cakap anak anda akan jadi paling pandai dalam kelas ke, akan tahu magnet boleh tarik besi ke, tahu penguin tinggal di kutub utara ke lepas minum susu tu, susu ibu masih yang terbaik. Kalau minum susu formula perlu tukar-tukar susu untuk disesuaikan dengan peringkat umur anak kan? Yang hebatnya, komposisi susu ibu ni boleh berubah sendiri untuk disesuaikan dengan perkembangan umur anak dan keperluan nutrisi mereka. Dan rasanya juga berubah-ubah ikut pemakanan ibu! Tak perlu susah-susah nak fikir dah sampai masa nak tukar susu ke belum atau nak bertukar selera kene cari susu formula campur madu la, vanilla la, coklat la… Mom’s milk comes in various taste and its free!

Kanak-kanak tembam memang comel. Ada ibu yang menyusu badan merungut sebab anak tidak se’comel’ bayi yang menyusu susu lembu. Tapi comel tak semestinya sihat. Bayi yang menyusu susu ibu akan mengurangkan risiko obesiti dan masalah jantung apabila dia dewasa kelak.

“Eee… kesianlah budak tu kalau menyusu badan. Bukan banyak sangat pun susu. Menangislah anak awak tu nanti lapar susu” komen seorang kakak beranak dua kepada saya.

Patutnya tak wujud masalah tak cukup susu, sebab badan ibu telah di’program’kan untuk menghasilkan susu yang secukupnya untuk bayi mereka. Bak kata kawan sepejabat saya yang mengamalkan exclusive breastfeeding, setiap dua jam susu akan penuh dan perlu pergi pam. Itu natural indicator tentang program pemakanan anak masing-masing. Jadi tak wujud masalah terlebih kasi susu atau terkurang. Subhanallah… hebatkan Allah atur hubungan fizikal dan emosi antara ibu dan anak. Anak rasa lapar je, badan ibu automatik mula hasilkan susu.

Kebaikan penyusuan susu ibu bukan saja pada anak tapi pada ibu juga. Kalau nak kurus cepat lepas bersalin, susukanlah anak anda. Tahu tak separuh daripada kalori yang diperlukan untuk hasilkan susu diambil dari simpanan lemak dan spare tyre anda? Boleh membakar dari 500 -1500 kalori sehari tau tak? It is a hard work, really! Tak perlu juga susah hati fikir tentang bagaimana menjarakkan anak dan mengecutkan rahim selepas bersalin juga, BF does it all! Dan yang paling penting, kajian perubatan menunjukkan BF mengurangkan risiko kanser payudara, ovari dan serviks yang lazimnya dihidapi kaum wanita.

Belum rasa cukup best ke breastfeeding? Okay, saya kasi lagi kebaikan BF. Kalau keluar pergi mana-mana tak payah bawak bakul susu, dengan termos, tin susu bagai. Susu dah ada dan ready made at the right temperature dan sterile lagi! Kalau anak bangun malam nak susu pun tak payah pergi dapur bancuh susu. Tak perlu turun dari katil pun dan tak perlu tahan telinga dengar anak meraung tunggu ibu bancuh susu. Oh, sungguh convenient! Dan mak saya kata, bayi yg BF ni jeluaknya tak berbau dan poopie pun tak busuk sangat. Owh.. juga ada alasan yang terbaik untuk duduk dan berehat lebih sikit. Kalau suami minta tolong apa-apa boleh cakap “Sat…sat… tengah menyusukan baby ni,” Baby, sila pura-pura belum habis menyusu walaupun anda sudah kenyang ye di saat ini. Huhu!

Secara poketnya juga, BF sungguh menjimatkan. Hanya perlu keluarkan capital cost untuk membeli breast pump dan kelengkapan lainnya (milk container dan cooler bag). Saya dapat breast pump free sebab kakak ipar beli dulu tapi tak guna. Philips AVENT lagi! Hehe! Dah jimat RM 300! Dan selepas itu dah tak perlu keluar operational cost dah. Hehe! Harga susu formula paling murah di pasaran lebih kurang RM 30 setin! Itu pun berapa minggu je tahan jika anak anda calon obese baby.

Daaan… yang paling penting sekali, BF mewujudkan hubungan yang istimewa antara ibu dan anak. Tidaklah anak anda merasakan baby sitter lebih best daripada anda. Masa BF tulah saat terbaik untuk pandang mata anak dan borak-borak dengan dia. Sepatutnya tak akan wujud pun masalah clinging pada ibu ke apa, pandai-pandailah latih dia untuk independent selain daripada masa menyusu. (Bukan dia menyusu 24 jam pun!) Dan kepuasan memberikan anak apa yang terbaik untuk permulaan hidupnya pastinya sesuatu yang indescribable. Walaupun tahu akan struggle juga untuk BF tambah pula sebagai ibu yang bekerja. Kena bawak beg hikmat yang mengandungi breast pump dan milk container setiap kali ke pejabat. Kena cari tempat rahsia mengepam susu pulak tu…huhu!

Wah… penat cakap pasal kebaikan BF. Sila baca sendiri ye di mana-mana website jika anda belum yakin akan ke’best’annya. Saya insyaAllah dah yakin dan berazam untuk BF anak saya nanti. Pernah dengar ada orang kata, kalau dari awal-awal dah simpan azam nak BF anak, insyaAllah susu pun akan banyak nanti. Tapi kalau awal-awal dah reluctant, mungkin akan mempengaruhi penghasilan susu.

Tapi dalam hati risau juga kalau nanti tak ada susu yang cukup. Macam mana ye? Panjang la pulak nak bincang bab ni. Sambung di next entry je la ye?