Assalamualaikum...
Hujung minggu lepas saya pulang ke rumah emak dan abah. Sampai sahaja di rumah abah mengunjukkan sekeping surat rasmi yang di pos laju. Di satu sudut sampul surat berwarna putih itu terpampang logo rasmi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Aduh... lagi surat memanggil saya ke kem latihan PLKNkah? Saban tahun saya menerima surat panggilan ke kem latihan dan saban tahun jugalah saya terpaksa memperbaharui kebenaran penangguhan. Suatu proses yang membazir wang pos dan masa saya! Tidak bolehkah pihak pengurusan PLKN lebih efisyen dengan mengambil tahu berapa lama tempoh pengajian saya, (awal-awal sudah saya catatkan dalam permohonan penangguhan saya yang tempoh pengajian saya sehingga tamat universiti adalah 6 tahun!) yang tentunya sepanjang tempoh itu tidak mengizinkan saya mengikuti latihan, daripada setiap tahun menganggu ketenteraman hidup saya dengan surat penangguhan ini? (Membazir kertas dan tenaga posmen aja kerjanya!)
Saya merupakan angkatan pertama yang diwajibkan mengikuti program khidmat negara ini sebab saya lahir tahun 1986. Ketika nama-nama peserta pertama PLKN diumumkan, nama saya tidak tersenarai selepas saya dan rakan-rakan menyemak melalui sistem pesanan ringkas. Lega hati! Namun bila membaca akhbar keesokan harinya, nama saya terpampang jelas antara ribuan nama-nama peserta yang terpilih! Alamak! Saya rasakan ketika itu saya seperti seekor tikus makmal yang sedia dihantar ke makmal untuk dijadikan bahan uji kaji vaksin baru yang entah apa kesannya. Kalau vaksin itu racun, maka matilah. Kalau vaksin itu penawar, maka hiduplah. Namun ditakdirkan beberapa hari selepas itu saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke pusat persediaan untuk ke luar negara. Fuuuh... terselamat! Umpama tikus makmal yang gembira kerana berjaya melepaskan diri dari sangkar sebelum dihantar ke makmal uji kaji, saya dengan riang gembira mengisi borang penangguhan.
Tetapi sejak daripada itu, daripada tamat SPM pada tahun 2004 hinggalah tahun 2008 ini (sudah 4 tahun!) hidup saya dihantui oleh jemputan ke kem latihan dan penangguhan yang terpaksa diperbaharui setiap tahun. Apa tidak gila? Mahu buat tidak peduli bimbang nanti dikenakan tindakan undang-undang. Kalau dahulu orang yang tak hadirkan diri ke PLKN setelah dipanggil boleh dikenakan denda dan penjara di bawah Akta Latihan Khidmat Negara 2003. PLKN diadakan dengan tujuan 'melahirkan warga perkasa yang mempunyai sikap terpuji dan jati diri untuk terus mempertahankan maruah negara' (oh..oh..) tetapi kalau sudah dipaksa dan diburu seperti ini mana mungkin anak-anak muda seusia saya mampu cintakan negaranya yang 'budiman' ini. Tambah pula orang seperti saya yang bukan sengaja tidak mahu hadir tetapi ada kekangan masa dan keadaan yang tak mengizinkan. Tapi mungkin lepas ramai orang kritik kerajaan dengan tindakan mereka dakwa mendakwa itu, hukuman untuk peserta yang tidak hadir PLKN dah diubah biar nampak macam murni sikit. Hukuman denda dan penjara digantikan dengan tindakan menjalankan khidmat masyarakat. Clap..clap..!
Apakah tidak mungkin insan-insan seperti saya ini digugurkan terus saja dari senarai peserta PLKN? Setahu saya dari lebih kurang 460 000 remaja hanya 85 000 yang terpilih. Apalah salahnya digantikan saja nama saya dengan yang lain? (cop..cop.. mana aci! habis yang tak terpilih tuh terlepas macam tu ajelah? Cukup ke sebahagian saja yang jadi patriotik dan berjati diri?) Kalau nak difikirkan saya memang langsung tak berpeluang ke PLKN. Tamat saja belajar nanti harus terus lapor diri untuk bekerja pula bagi membayar pinjaman pelajaran dengan si penaja saya. (Doakan saya dapat kelas satu supaya tidak hidup dengan hutang piutang). Tambah saya sekarang sudah pun berkahwin. Kalau dah beranak kecil nanti mahu disuruhnya saya meninggalkan keluarga saya tiga bulan semata-mata mahu menjadi warganegara yang patriotik? Lapang tak lapang pun lepas saya pencen nantilah.. baru ada masa mahu ke PLKN. Boleh? Kalau pun saya boleh hadir ke PLKN selepas2 ini (yang entah bila) adakah saya yang sudah 'tua' ketika itu akan menjalani latihan yang sama dengan adik-adik lepasan SPM yang jauh lebih muda daripada saya? Bukan nak double graded kerana saya lebih tua tak mahu bercampur dengan yang muda, tapi fikirlah sendiri. Kemampuan ketika itu pastinya sudah terbatas kerana usia yang meningkat manakan sama dengan mereka yang belasan tahun! Tak cukupkah kem Biro Tatanegara yang sudah saya hadiri sebelum ke luar negara?
Saya tengok iklan PLKN di televisyen. Macam seronok je. Punyalah gembira semua pelatih sampai kawad pun boleh menari-nari dan menyanyi. Suruh menyapu taman pun mereka menari-nari. Kalau yang nakal-nakal tu pergi PLKN terus jadi budak baik. (siap nangis terharu mak dia..hukhuk!). Dahlah dapat elaun RM 150 setiap bulan, makan dan tidur percuma pulak tu. Lumayan...siapa yang tak nak? Tapi saya pelik sampai tak tidur malam berfikir kenapa program yang digambarkan seseronok itu sampai perlu diwajibkan dan dikenakan tindakan undang-undang jika tidak hadir. Siapa yang tak mahu sesuatu yang menyeronokkan dan lumayankan? Habis.. mana silapnya PLKN ni? Sehinggakan jurulatih pun ramai yang tidak hadir ke kem latihan walaupun sudah mendaftarkan diri. Inikan pula si pelatih..
Apa silapnya PLKN? Adakah kerana statistik kematian peserta PLKN yang sudah mencecah 16 orang sejak ia mula dijalankan 4 tahun itu? Sehingga kerajaan terpaksa melancarkan Sasaran Kematian Sifar PLKN'. Kalau saya sudah jadi ibu nanti mesti saya rasa berat hati nak lepaskan anak-anak ke kem latihan. Siapa tahu pulang tak pulangnya anak selepas itu mungkin hidup atau mungkin mati. Baik saya jadi macam Al-Khansa' yang menangis kerana anaknya semua syahid di medan perang menegakkan Islam daripada anak-anak mati di kem latihan kerana mahu menanam semangat patriotik kepada negara.(Menanam semangat kebangsaan ada ke dalam Islam?) Itu belum lagi ambil kira komen kawan-kawan yang sudah ke PLKN. Terbaru seorang adik lepasan SPM menghantar pesanan ringkas kepada suami saya, mengeluh dengan kurangnya penegasan dalam menjalankan suruhan agama di kem latihannya. Jika solat wajib pelatih-pelatih pun tidak dipantau, apatah lagi ibadah-ibadah lain? Belum lagi fikir tentang pergaulan lelaki dan perempuan di kem. Jurulatih yang diamanahkan menjaga kebajikan pelatih juga ibarat pagar makan padi apabila kes cabul dan rogol turut dilaporkan. Kecederaan, kematian, cabul, rogol, gaduh, histeria... apa lagi yang mahu ditunggu untuk kerajaan me'rehat'kan seketika PLKN untuk dikaji semula pelaksanaannya?
Tidak dinafikan mungkin ada kebaikan dari pelaksanaan PLKN ini. Namun kesan-kesan itu mungkin terlalu subjektif untuk dinilai. Atau mungkin saya sendiri belum menyaksikan dengan mata kepala sendiri akan hasil-hasil baik PLKN ini. Jika tidak sudah pasti akan saya tulis dan catatkan di sini untuk pertimbangan yang adil.
"Apalah kau cakap psl PLKN? Siapa yang peduli pasal PLKN sekarang ni? Orang sekarang sibuk dengan harga minyak naik tau tak? Tak pun kisah l*w*t tuuh... Sebuk pasal PLKN lak..kisah basi tu tau tak?"
oh... oh...
Hujung minggu lepas saya pulang ke rumah emak dan abah. Sampai sahaja di rumah abah mengunjukkan sekeping surat rasmi yang di pos laju. Di satu sudut sampul surat berwarna putih itu terpampang logo rasmi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Aduh... lagi surat memanggil saya ke kem latihan PLKNkah? Saban tahun saya menerima surat panggilan ke kem latihan dan saban tahun jugalah saya terpaksa memperbaharui kebenaran penangguhan. Suatu proses yang membazir wang pos dan masa saya! Tidak bolehkah pihak pengurusan PLKN lebih efisyen dengan mengambil tahu berapa lama tempoh pengajian saya, (awal-awal sudah saya catatkan dalam permohonan penangguhan saya yang tempoh pengajian saya sehingga tamat universiti adalah 6 tahun!) yang tentunya sepanjang tempoh itu tidak mengizinkan saya mengikuti latihan, daripada setiap tahun menganggu ketenteraman hidup saya dengan surat penangguhan ini? (Membazir kertas dan tenaga posmen aja kerjanya!)
Saya merupakan angkatan pertama yang diwajibkan mengikuti program khidmat negara ini sebab saya lahir tahun 1986. Ketika nama-nama peserta pertama PLKN diumumkan, nama saya tidak tersenarai selepas saya dan rakan-rakan menyemak melalui sistem pesanan ringkas. Lega hati! Namun bila membaca akhbar keesokan harinya, nama saya terpampang jelas antara ribuan nama-nama peserta yang terpilih! Alamak! Saya rasakan ketika itu saya seperti seekor tikus makmal yang sedia dihantar ke makmal untuk dijadikan bahan uji kaji vaksin baru yang entah apa kesannya. Kalau vaksin itu racun, maka matilah. Kalau vaksin itu penawar, maka hiduplah. Namun ditakdirkan beberapa hari selepas itu saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke pusat persediaan untuk ke luar negara. Fuuuh... terselamat! Umpama tikus makmal yang gembira kerana berjaya melepaskan diri dari sangkar sebelum dihantar ke makmal uji kaji, saya dengan riang gembira mengisi borang penangguhan.
Tetapi sejak daripada itu, daripada tamat SPM pada tahun 2004 hinggalah tahun 2008 ini (sudah 4 tahun!) hidup saya dihantui oleh jemputan ke kem latihan dan penangguhan yang terpaksa diperbaharui setiap tahun. Apa tidak gila? Mahu buat tidak peduli bimbang nanti dikenakan tindakan undang-undang. Kalau dahulu orang yang tak hadirkan diri ke PLKN setelah dipanggil boleh dikenakan denda dan penjara di bawah Akta Latihan Khidmat Negara 2003. PLKN diadakan dengan tujuan 'melahirkan warga perkasa yang mempunyai sikap terpuji dan jati diri untuk terus mempertahankan maruah negara' (oh..oh..) tetapi kalau sudah dipaksa dan diburu seperti ini mana mungkin anak-anak muda seusia saya mampu cintakan negaranya yang 'budiman' ini. Tambah pula orang seperti saya yang bukan sengaja tidak mahu hadir tetapi ada kekangan masa dan keadaan yang tak mengizinkan. Tapi mungkin lepas ramai orang kritik kerajaan dengan tindakan mereka dakwa mendakwa itu, hukuman untuk peserta yang tidak hadir PLKN dah diubah biar nampak macam murni sikit. Hukuman denda dan penjara digantikan dengan tindakan menjalankan khidmat masyarakat. Clap..clap..!
Apakah tidak mungkin insan-insan seperti saya ini digugurkan terus saja dari senarai peserta PLKN? Setahu saya dari lebih kurang 460 000 remaja hanya 85 000 yang terpilih. Apalah salahnya digantikan saja nama saya dengan yang lain? (cop..cop.. mana aci! habis yang tak terpilih tuh terlepas macam tu ajelah? Cukup ke sebahagian saja yang jadi patriotik dan berjati diri?) Kalau nak difikirkan saya memang langsung tak berpeluang ke PLKN. Tamat saja belajar nanti harus terus lapor diri untuk bekerja pula bagi membayar pinjaman pelajaran dengan si penaja saya. (Doakan saya dapat kelas satu supaya tidak hidup dengan hutang piutang). Tambah saya sekarang sudah pun berkahwin. Kalau dah beranak kecil nanti mahu disuruhnya saya meninggalkan keluarga saya tiga bulan semata-mata mahu menjadi warganegara yang patriotik? Lapang tak lapang pun lepas saya pencen nantilah.. baru ada masa mahu ke PLKN. Boleh? Kalau pun saya boleh hadir ke PLKN selepas2 ini (yang entah bila) adakah saya yang sudah 'tua' ketika itu akan menjalani latihan yang sama dengan adik-adik lepasan SPM yang jauh lebih muda daripada saya? Bukan nak double graded kerana saya lebih tua tak mahu bercampur dengan yang muda, tapi fikirlah sendiri. Kemampuan ketika itu pastinya sudah terbatas kerana usia yang meningkat manakan sama dengan mereka yang belasan tahun! Tak cukupkah kem Biro Tatanegara yang sudah saya hadiri sebelum ke luar negara?
Saya tengok iklan PLKN di televisyen. Macam seronok je. Punyalah gembira semua pelatih sampai kawad pun boleh menari-nari dan menyanyi. Suruh menyapu taman pun mereka menari-nari. Kalau yang nakal-nakal tu pergi PLKN terus jadi budak baik. (siap nangis terharu mak dia..hukhuk!). Dahlah dapat elaun RM 150 setiap bulan, makan dan tidur percuma pulak tu. Lumayan...siapa yang tak nak? Tapi saya pelik sampai tak tidur malam berfikir kenapa program yang digambarkan seseronok itu sampai perlu diwajibkan dan dikenakan tindakan undang-undang jika tidak hadir. Siapa yang tak mahu sesuatu yang menyeronokkan dan lumayankan? Habis.. mana silapnya PLKN ni? Sehinggakan jurulatih pun ramai yang tidak hadir ke kem latihan walaupun sudah mendaftarkan diri. Inikan pula si pelatih..
Apa silapnya PLKN? Adakah kerana statistik kematian peserta PLKN yang sudah mencecah 16 orang sejak ia mula dijalankan 4 tahun itu? Sehingga kerajaan terpaksa melancarkan Sasaran Kematian Sifar PLKN'. Kalau saya sudah jadi ibu nanti mesti saya rasa berat hati nak lepaskan anak-anak ke kem latihan. Siapa tahu pulang tak pulangnya anak selepas itu mungkin hidup atau mungkin mati. Baik saya jadi macam Al-Khansa' yang menangis kerana anaknya semua syahid di medan perang menegakkan Islam daripada anak-anak mati di kem latihan kerana mahu menanam semangat patriotik kepada negara.(Menanam semangat kebangsaan ada ke dalam Islam?) Itu belum lagi ambil kira komen kawan-kawan yang sudah ke PLKN. Terbaru seorang adik lepasan SPM menghantar pesanan ringkas kepada suami saya, mengeluh dengan kurangnya penegasan dalam menjalankan suruhan agama di kem latihannya. Jika solat wajib pelatih-pelatih pun tidak dipantau, apatah lagi ibadah-ibadah lain? Belum lagi fikir tentang pergaulan lelaki dan perempuan di kem. Jurulatih yang diamanahkan menjaga kebajikan pelatih juga ibarat pagar makan padi apabila kes cabul dan rogol turut dilaporkan. Kecederaan, kematian, cabul, rogol, gaduh, histeria... apa lagi yang mahu ditunggu untuk kerajaan me'rehat'kan seketika PLKN untuk dikaji semula pelaksanaannya?
Tidak dinafikan mungkin ada kebaikan dari pelaksanaan PLKN ini. Namun kesan-kesan itu mungkin terlalu subjektif untuk dinilai. Atau mungkin saya sendiri belum menyaksikan dengan mata kepala sendiri akan hasil-hasil baik PLKN ini. Jika tidak sudah pasti akan saya tulis dan catatkan di sini untuk pertimbangan yang adil.
"Apalah kau cakap psl PLKN? Siapa yang peduli pasal PLKN sekarang ni? Orang sekarang sibuk dengan harga minyak naik tau tak? Tak pun kisah l*w*t tuuh... Sebuk pasal PLKN lak..kisah basi tu tau tak?"
oh... oh...
1 kopi panas..:
nanti dah habis belajar awak tak payah pegilah.. janan isi borang apa2.. hadapi je tindakan dia... mintak2 dia denda duit je.. KERAjaan malaya kan suka mintak duit rakyat...
Catat Ulasan