Salaam...
Entri terakhir ialah pada awal bulan Ramadhan yang lepas. 2 Ramadhan kalau tak silap. Warkah untuk Ramadhan yang dirindui. Kini, yang dirindui itu kembali meninggalkan... setelah hampir sebulan bermesraan dan mendidik diri. Harapnya masih ada peluang untuk ketemu lagi tahun depan andai diizinkan Allah. Hari ini sudah 4 Syawal... bermakna secara rasminya sudah sebulan tidak menulis. Ramadhan yang lepas sangat sibuk ke sana kemari. Sehingga tiada masa dapat diperuntukkan untuk duduk menulis di sini. Banyak yang mahu saya ceritakan. Episod-episod Ramadhan saya tahun ini. Pastinya sangat jauh berbeza dari Ramadhan yang lepas. Buat pertama kalinya saya menghabiskan Ramadhan di tanah air setelah lima tahun di perantauan...
Ramadhan di sana... dan di sini.
Kata Muhammad... sejak dua tahun dia menghabiskan Ramadhan di Malaysia, dia tidak pernah lagi merasakan Ramadhan seperti di luar negara. Ramadhan di sana.. dan di sini... sangat jauh bezanya. Di sini... masuk sahaja Ramadhan bazaar-bazaar makanan mula muncul seperti cendawan tumbuh. Yang tidak pernah menjadi penjaja makanan pun sanggup ambil cuti tanpa gaji untuk meraih rezeki dari bazaar Ramadhan. Jadi penjual ayam golek atau penebar murtabak. Walaupun air tangannya tidaklah sesedap mana...
"Saya manyak suka kalau bulan puase datang. Manyak food woo kat bazar..." kata aunty yang mengajarkan saya memandu pada setiap hujung minggu.
Saya hanya tersenyum pahit. Dalam hati saya terfikir. Ramadhan sepatutnya terlihat sebagai pesta ibadah umat Islam, bukan pesta makanan. Tetapi itulah yang lebih tergambar berbanding kesibukan mengejar pahala di bulan yang mulia ini. Ramadhan di Malaysia juga adalah pesta beli belah. Di sana sini ada jualan murah sehinggakan rambang mata dibuatnya. Semakin hampir ke hujung Ramadhan, masjid yang awalnya dahulu sesak dengan pengunjung yang bersemangat mengerjakan terawih sudah semakin lengang. Saya akhirnya menyetujui kata-kata Muhammad. Ramadhan di sini... dan di sana... jauh bezanya.
Ramadhan di perantauan tidak sinonim dengan bazaar makanan atau pesta beli belah. Ramadhan di perantauan adalah masanya untuk melupakan masak-masak di dapur. Menjelang waktu berbuka kami biasanya sudah siap-siap di masjid bersama masyarakat Muslim di kawasan tempat tinggal kami. Berkumandang sahaja azan maghrib, kami berbuka dengan beberapa biji kurma dan secawan susu sebelum solat maghrib berjemaah. Selepas maghrib baru dihidangkan juadah berbuka yang disedekahkan ahli masjid. Menu biasanya nasi beriani daging atau ayam, dimakan bersama salad dan yogurt. Pernah saya sangkakan yogurt yang diagihkan dalam cawan itu ialah susu, lalu kerana dahaga yang amat saya teguk sekonyong-konyongnya mendengarkan azan. Berkerut muka dengan masamnya.. padan muka sebab gelojoh. Tahan malu saja digelakkan rakan-rakan.
Kata Muhammad, terawih di sana lebih seronok. Susah mahu cari masjid di sini yang terawihnya seperti di sana. Dengan lapan rakaat, habis satu juzu' setiap malam. Bacaannya penuh penghayatan, tidak terlalu cepat dan tidak pula terlalu lama. Menghampiri malam akhir.. semakin bergetar suara sang imam yang kadangkala menitis air mata dalam solatnya apabila membacakan ayat-ayat Allah. Kenangan Ramadhan saya di sana tiada episod seperti ini. Biasanya kami yang muslimat berkumpul dan solat terawih di ruang tamu rumah sahaja. Lepas terawih kami menjamah apa-apa saja rezeki yang ada hari itu yang dibawa masing-masing. Sambil makan-makan kami dengar Sirah Rasulullah S.A.W. Tamat bulan Ramadhan, lengkaplah sirah hidup baginda kami soroti.
Syawal di sana... dan di sini
Seperti juga Ramadhan, Syawal kali ini juga pertama kalinya saya sambut bersama keluarga setelah lima tahun di tanah air. Malah pertama kalinya menyambut bersama Muhammad. Sudah tentu sangat jauh bezanya perasaan itu dan tentunya lebih meriah di sini. Semasa di Atlantic College dahulu, pengetua akan memberikan cuti khas untuk kami yang muslim menyambut hari raya. Namun sejak di Manchester, tidak dapat tidak saya perlu ke kelas selepas solat raya saban tahun. Biasanya sambutan raya akan tertangguh sehinggalah ke hujung minggu kerana masing-masing sibuk dengan kuliah. Sudah pasti saya akan merindukan suasana beraya sambil-sambilan itu.
Syawal tahun ini buat pertama kalinya cukup semua ahli keluarga saya berkumpul. Saya lihat ada senyum gembira di wajah emak dan abah. Kata emak penat pun sudah tak terasa tahun ini. Tak henti-henti emak memasak juadah hari raya dari malam sehingga ke pagi. Tambah manis dengan gelagat dua si kecil, cucu-cucu emak yang lucu. Si Hadiff yang luka-luka di dahi dan hidung kerana terjatuh ketika berlari-lari di pagi raya dan si Damia yang menangis tak henti-henti di studio kerana takutkan backdrop yang ganjil ketika fotografi keluarga kami. Semuanya menjadi suatu kenangan yang manis untuk saya kenang sebagai sambutan lebaran sekembalinya saya ke pangkuan mereka semula.
Salam Aidilfitri untuk kamu yang setia menjengah laman ini.
Tiada juadah istimewa yang mampu saya hidangkan di hari raya ini. Cuma lagi secangkir kopi seadanya ini...
Entri terakhir ialah pada awal bulan Ramadhan yang lepas. 2 Ramadhan kalau tak silap. Warkah untuk Ramadhan yang dirindui. Kini, yang dirindui itu kembali meninggalkan... setelah hampir sebulan bermesraan dan mendidik diri. Harapnya masih ada peluang untuk ketemu lagi tahun depan andai diizinkan Allah. Hari ini sudah 4 Syawal... bermakna secara rasminya sudah sebulan tidak menulis. Ramadhan yang lepas sangat sibuk ke sana kemari. Sehingga tiada masa dapat diperuntukkan untuk duduk menulis di sini. Banyak yang mahu saya ceritakan. Episod-episod Ramadhan saya tahun ini. Pastinya sangat jauh berbeza dari Ramadhan yang lepas. Buat pertama kalinya saya menghabiskan Ramadhan di tanah air setelah lima tahun di perantauan...
Ramadhan di sana... dan di sini.
Kata Muhammad... sejak dua tahun dia menghabiskan Ramadhan di Malaysia, dia tidak pernah lagi merasakan Ramadhan seperti di luar negara. Ramadhan di sana.. dan di sini... sangat jauh bezanya. Di sini... masuk sahaja Ramadhan bazaar-bazaar makanan mula muncul seperti cendawan tumbuh. Yang tidak pernah menjadi penjaja makanan pun sanggup ambil cuti tanpa gaji untuk meraih rezeki dari bazaar Ramadhan. Jadi penjual ayam golek atau penebar murtabak. Walaupun air tangannya tidaklah sesedap mana...
"Saya manyak suka kalau bulan puase datang. Manyak food woo kat bazar..." kata aunty yang mengajarkan saya memandu pada setiap hujung minggu.
Saya hanya tersenyum pahit. Dalam hati saya terfikir. Ramadhan sepatutnya terlihat sebagai pesta ibadah umat Islam, bukan pesta makanan. Tetapi itulah yang lebih tergambar berbanding kesibukan mengejar pahala di bulan yang mulia ini. Ramadhan di Malaysia juga adalah pesta beli belah. Di sana sini ada jualan murah sehinggakan rambang mata dibuatnya. Semakin hampir ke hujung Ramadhan, masjid yang awalnya dahulu sesak dengan pengunjung yang bersemangat mengerjakan terawih sudah semakin lengang. Saya akhirnya menyetujui kata-kata Muhammad. Ramadhan di sini... dan di sana... jauh bezanya.
Ramadhan di perantauan tidak sinonim dengan bazaar makanan atau pesta beli belah. Ramadhan di perantauan adalah masanya untuk melupakan masak-masak di dapur. Menjelang waktu berbuka kami biasanya sudah siap-siap di masjid bersama masyarakat Muslim di kawasan tempat tinggal kami. Berkumandang sahaja azan maghrib, kami berbuka dengan beberapa biji kurma dan secawan susu sebelum solat maghrib berjemaah. Selepas maghrib baru dihidangkan juadah berbuka yang disedekahkan ahli masjid. Menu biasanya nasi beriani daging atau ayam, dimakan bersama salad dan yogurt. Pernah saya sangkakan yogurt yang diagihkan dalam cawan itu ialah susu, lalu kerana dahaga yang amat saya teguk sekonyong-konyongnya mendengarkan azan. Berkerut muka dengan masamnya.. padan muka sebab gelojoh. Tahan malu saja digelakkan rakan-rakan.
Kata Muhammad, terawih di sana lebih seronok. Susah mahu cari masjid di sini yang terawihnya seperti di sana. Dengan lapan rakaat, habis satu juzu' setiap malam. Bacaannya penuh penghayatan, tidak terlalu cepat dan tidak pula terlalu lama. Menghampiri malam akhir.. semakin bergetar suara sang imam yang kadangkala menitis air mata dalam solatnya apabila membacakan ayat-ayat Allah. Kenangan Ramadhan saya di sana tiada episod seperti ini. Biasanya kami yang muslimat berkumpul dan solat terawih di ruang tamu rumah sahaja. Lepas terawih kami menjamah apa-apa saja rezeki yang ada hari itu yang dibawa masing-masing. Sambil makan-makan kami dengar Sirah Rasulullah S.A.W. Tamat bulan Ramadhan, lengkaplah sirah hidup baginda kami soroti.
Syawal di sana... dan di sini
Seperti juga Ramadhan, Syawal kali ini juga pertama kalinya saya sambut bersama keluarga setelah lima tahun di tanah air. Malah pertama kalinya menyambut bersama Muhammad. Sudah tentu sangat jauh bezanya perasaan itu dan tentunya lebih meriah di sini. Semasa di Atlantic College dahulu, pengetua akan memberikan cuti khas untuk kami yang muslim menyambut hari raya. Namun sejak di Manchester, tidak dapat tidak saya perlu ke kelas selepas solat raya saban tahun. Biasanya sambutan raya akan tertangguh sehinggalah ke hujung minggu kerana masing-masing sibuk dengan kuliah. Sudah pasti saya akan merindukan suasana beraya sambil-sambilan itu.
Syawal tahun ini buat pertama kalinya cukup semua ahli keluarga saya berkumpul. Saya lihat ada senyum gembira di wajah emak dan abah. Kata emak penat pun sudah tak terasa tahun ini. Tak henti-henti emak memasak juadah hari raya dari malam sehingga ke pagi. Tambah manis dengan gelagat dua si kecil, cucu-cucu emak yang lucu. Si Hadiff yang luka-luka di dahi dan hidung kerana terjatuh ketika berlari-lari di pagi raya dan si Damia yang menangis tak henti-henti di studio kerana takutkan backdrop yang ganjil ketika fotografi keluarga kami. Semuanya menjadi suatu kenangan yang manis untuk saya kenang sebagai sambutan lebaran sekembalinya saya ke pangkuan mereka semula.
Salam Aidilfitri untuk kamu yang setia menjengah laman ini.
Tiada juadah istimewa yang mampu saya hidangkan di hari raya ini. Cuma lagi secangkir kopi seadanya ini...
SALAM LEBARAN...
Maaf andai pernah terkasar bahasa, terlanjur kata
Maaf andai pernah terkasar bahasa, terlanjur kata
Khadeeja

0 kopi panas..:
Catat Ulasan