Cuti Tahun Baru Cina


Salam...

Menghabiskan cuti Tahun Baru Cina di rumah emak di Kuantan. Making up quality time with family adalah juga satu tanggungjawab yang tidak boleh dilupakan walaupun dalam kesibukan tugas-tugas seharian dan tanggungjawab dakwah. Hari-hari biasa waktu dihabiskan di tempat kerja, hujung minggu pula sibuk menghadiri program tarbiyah. Siapa kata balik kampung ialah masa bersenang-senang? Keluarga juga memerlukan perhatianmu, kepada mereka juga perlu disampaikan mesej yang selama ini kau serukan kepada orang lain. Bagaimana mahu menyampaikan kalau diri kita jauh dan hanya telefon menjadi penghubung?

Saya berada di Kuantan sejak hari Rabu yang lepas kerana menghadiri temuduga sebagai Guru Bahasa Inggeris dengan SPA Pahang. Dari bual-bual dengan calon temuduga yang lain, katanya calon yang terpilih akan bekerja sebagai guru di sekolah-sekolah agama di bawah pentadbiran Majlis Ugama Islam Pahang (MUIP). Perkhidmatan adalah secara kontrak dan latihan perguruan perlu dihadiri semasa cuti sekolah. Menarik juga! Suatu peluang yang meletakkan saya lebih dekat dengan lebih ramai mad'u. Kerja sekarang sebagai jurutera projek juga lumayan alhamdulillah, cuma setakat 6 bulan saya bertugas di sana, saya semakin merasakan kerjaya sebagai jurutera semakin jauh dari diri saya. Kenapa? Huhu... entahlah.

Saya dan Abah tiba lewat setengah jam daripada jam 8, meletakkan saya pada giliran ke 10 daripada 10 orang calon yang hadir. Temuduga hanya akan bermula pada jam 9. Setiap calon di temuduga lebih kurang setengah jam seorang. Alamak... alamatnya, tengahari atau petang lah baru selesai. Abah bersama saya menunggu, hendak balik ke rumah, ada pulak kereta yang tak bertanggungjawab menghalang belakang kereta kami. Hadoi! Kasihan tengok abah. Mujur ada juga teman berbual dia di luar. Saya hanya berharap temuduga ini selesai secepat mungkin. Rasa memulas di perut datang dan pergi. Pergi ke tandas, tidaklah pula rasa nak membuang hajat. Adakah ini contraction????? Cepat-cepat telefon emak di rumah bertanya. Emak kerisauan, lalu disuruhnya kami cepat2 ke hospital selepas temuduga. Jangan masuk tandas dah, kata mak. Nanti lain pula yang keluar. Oh, mula-mula tadi tak cuak sekarang sudah cuak pula.

Dipendekkan cerita, saya gagal temuduga. Haha! Sebaik saja tiga orang panel penemuduga membelek fail peribadi saya, terus saja disuruhnya balik. Katanya saya overqualified, maka beri saja peluang ini kepada orang lain. Tambah lagi katanya, tidak berbaloi kelulusan saya dengan kerja yang ditawarkan, hanya akan membazirkan potensi sahaja. Walaupun hati saya melonjak-lonjak nak jadi guru, tapi niat itu terpaksa dipadamkan saja kali ini. Memang tak ada harapan langsung, dah kene reject awal-awal.

"Tapi saya memang berminat nak jadi cikgu encik," kata saya memohon simpati.

"Kalau betul berminat pergi ambil DPLI, baru tinggi sikit gajinya. Berapa gaji awak sekarang?" tanya ketua penemuduga yang sudah memutih rambutnya.

"2***"

"Hah... dah dah jangan buang masa awak kat sini. Awak tau tak gaji kerja ni hanya separuh gaji awak tu?"

Maka saya pasrah. Selepas ucap terima kasih, saya keluar mendapatkan Abah yang sedang menunggu. Abah bertanya tentang temuduga saya lalu saya ceritakan padanya satu persatu.

"Tak apalaaah... paling kurang dapat pengalaman," kata Abah tersenyum.

Kami terus saja pulang ke rumah selepas itu. Saya berkeputusan untuk tidak ke hospital kerana tentunya Dr. S sedang bercuti. Tak mahu jumpa doctor on-call yang lelaki pula nanti. Mungkin perut meragam macam ni sebab penat dan tertekan dengan kecuakan nak bertemuduga kot. (Membazir tenaga je cuak... hukhuk!). Sepatutnya saya terus pulang ke Kerteh sebab dah berjanji dengan Muhammad mahu ke Besut menghadiri program tarbiyah pada cuti kali ini di sana. Tapi emak tak benarkan, katanya perlu rehat cukup-cukup. Dah masuk trimester ketiga jangan banyak sangat berjalan, kata mak. Bila-bila masa saja si kecil boleh buat suprise appearance .

Muhammad balik Kuantan pada petangnya. Dia pun tak dapat ke Besut atas sebab-sebab tertentu. Mengenangkan nasihat emak, maka waktu di Kuantan di habiskan dengan melengkapkan barang-barang untuk menyambut kedatangan si kecil. Hehe! Dah lama tunggu nak shopping ni tapi asyik bertangguh atas alasan nak tunggu trimester terakhir. We never know when will the little one decides to pop out (by Allah's will). Jadi perlu bersedia jiwa dan ragalah kan. Produktif la juga kami, dalam masa dua hari sudah 80% barang-barang si Fateh berjaya di beli. Warna tema tentulah biru (seperti sangat yakin akan kelelakian beliau). Tambah pula ada CNY sale, maa lebih meriahlah pembeli belahan kami. Ini semua atas saranan kakak Perlis. Jika tidak, pasti saya akan lupa akan kewujudan sale ini. Terima kasih, kakak!

Masa shopping bawa si Hadiff supaya pershoppingan tidak bosan. Tapi rupanya tersilap perhitungan sebab separuh masa di shopping centre terpaksa di habiskan dengan mencari dan mengejar beliau di celah-celah rak baju. haih...! Si Hadiff kegembiraan sebab sempat tengok tarian naga yang buat persembahan di lobi shopping complex. Siap nak ikut si naga tersebut balik rumah oh!


Saya takde gambar budak Hadiff tgk tarian naga tapi rupanya lebih kurang macam nilah

Sekarang back at home in Kerteh. Muhammad sedang sibuk bertukang membetulkan pintu bilik yang dipecahkan sebab kami terkunci dari luar beberapa minggu lepas. Haha! Saya pula kepenatan dan kemengahan. Ruang pengembangan paru-paru telah diambil alih oleh si Fateh sejak satu dua minggu kebelakangan ini. Jadi ibunya mudah kelelahan. Okaylah mahu berehat sekejap. Wassalam

0 kopi panas..: