Tag Usrah!

Assalamualaikum...

Buat pertama kalinya saya telah ditag dengan kijamnya oleh Cik A dari elhapheza@wordpress. Ish..ish..Cik A nih..musim2 peperiksaan macam nilah masanya dia nak tag-tag saya. Mujur tagnya saya rasa worth to spend sometimes on..eheh! Tengah break study..saya luangkan masa jawab tag Cik A

[1*] Berapa lama anda dah sertai usrah?

Huu..dari tahun kedua IB diploma di Atlantic College... Tapi jarang sangat duduk lutut bertemu lutut sebab naqibah saya terpaksa travel jauuuh..dari Soton ke ceruk bandar Llantwit Major semata-mata nak mengusrahkan kami bertiga masa tu. Biasanya online jek di mana saya dan Cik N.A.I telah ditangkap makan megi dan buat kerja lain masa berusrah. (Kalau nak usrah online sile provide webcam bagi memastikan anak usrah anda betul2 duduk depan komputer dengar penyampaian anda..huhu!).Zaman nakal-nakal lagi tuh (Sekarang pun masih!) Tapi naqibah pertama saya Kak J dan Kak F tuh sangat penyabar orangnya..Ohoho! Alhamdulillah kesabaran mereka juga yang memaut hati saya untuk istiqamah dgn usrah dan program.

[2*] Bagaimana anda boleh sertai usrah?

Pergi satu program sebab nak main ski. Lepas tuh jadi cam malas-malas sikit sebab dapat tahu dari kawan program ni ada banyak kene dengar ceramah..ohoho! Pastu saja2 buat2 tertinggal bas pegi Glasgow masa tu. Tapi nyesal pulak la.. jadi saya beli tiket next bus dengan harga 20 kali ganda mahalnya! (tiket asal harga £1 jek koot..ehehe!) Sampai2 jadi kagum tengok akak2 yang comel2 dan baik hati dan rasa malu tengok diri sendiri bila bandingkan dengan mereka. Walaupun begitu mereka macam tak nampak perbezaan antara mereka dan saya tetapi menerima saya dengan sepenuh hati. Satu lagi..walaupun mereka ni semua belajar perubatan, kejuruteraan tapi sangat hebat bila bercakap tentang Islam! Maka saya terfikir "Dari manakah manusia2 yang hebat seperti mereka ini datang?" Akhirnya saya mendapat jawapan.. mereka manusia yang lahir dari tarbiyah... Maka ketika itu saya pun menawarkan diri untuk ditarbiyah supaya jadi manusia yang hebat seperti mereka. Dan dari situ...langkahku bermula..

[3*] Kenapa anda menyertai usrah?

Oh..dah terangkan kat atas tadi. Tapi ada lagi sebab lain saya menyertai usrah. Keinginan untuk ditarbiyah ketika itu di dokong lagi dengan kesedaran tentang kewajipan menegakkan semula Islam yang pernah menjadi Ustaziyatul Alam suatu waktu dahulu. Saya mahu kenal semula Islam seperti mana sepatutnya saya mengenali Islam. Saya mahu menjadi sebahagian daripada kejayaan Islam suatu hari nanti! Sebab saya percaya ini hanya gerhana bukan terbenamnya matahari!

[4*] Tiga perasaan anda setelah menyertai usrah

1. Saya rasa hidup saya tidak kosong lagi. Saya dah jadi manusia dan bukan robot jenama Manusia Lay-car yang boleh menari-nari mengikut rentak muzik nasyit jiwang.Huhu!

2. Setiap minggu lepas jek habis usrah saya rasa fresh! Saya rasa saya ada baaanyak sangat perkara yang saya nak kongsi dengan semuuuaaa orang sebab saya nak orang-orang disekeliling saya pun dapat rasa betapa bestnya Islam..betapa bestnya ada usrah! (mungkin sebab tu kot saya start ada blog sebab masa tu saya belum ada anak usrah.Ohoho!)

3. Bak kata Cik A..usrah is not everything but everything start from usrah. Itulah juga yang saya rasa... Dalam usrah saya dapat rasa ukhuwah yang sangat2 best..

[5*] Lima perkara yang anda dapat selama menyertai usrah

Lima jek ke? huhu..mana cukup. Alhamdulillah..walaupun masih sangat2 baru dalam usrah ni saya rasa banyak sangat saya dah dapat. Motivation untuk berubah kepada yang lebih baik, ilmu yang sangat2 bermanfaat, ukhuwah yang manis, motivation untuk istiqamah dalam beramal, memahami Islam dengan sebetulnya, isu2 semasa (saya ni jenis yang malas baca paper) banyak la lagi... but dari dulu sampai sekarang usrah has never fail to...mengisi perut saya dengan makanan yang best2! huihui!


Peraturan Tag:
1. Setiap blogger mesti letakkan peraturan ini di hujung entri
2. Blogger yang ditag perlu menjawab soalan-soalan yang dikemukakan
3. Blogger yang ditag perlu meletakkan jawapan di dalam entri blog masing-masing
4. Jangan lupa untuk tag rakan-rakan blogger yang lain
5. Jangan lupa untuk maklumkan bahawa mereka telah ditag dan perlu membaca blog anda
6. Blogger yang ditag dikehendaki untuk tag lima orang blogger yang lain

Ohoho saya suka peraturan ke enam itu. Maka dengan ini saya secara rasmi mahu meng'tag':

1. Semua housemate saya walau di mana juga anda berada (yang ada blog la..)
  • Kak Ain Nasim
  • Kak Sheilalala
  • Zinn
2. Kak Maryam Abu Ahmad (UIA)

3. Usrati @ Manchester
  • Cik Ila
  • Kak Zaatil
  • Kak Inayah
4. Siti Fatimah (Adik kesayangan di Terengganu yang kata dia selalu nangis baca blog saya yang melalut ini)

5. Nurul Nadiah

6. Hanis

7. Ain Izzati (yang sama2 kantoi makan megi)

8. Intan Syuhaida Megat Khas (kawan ipar kesayangan..ehehe!)

Waaa..nak tag ramai lagi sebenarnya..takpe2 lain kali ada tag best macam ni saya tag kamu,kamu,kamu pulak! ahaha!

Back to study... 2 paper remaining..14 days to Malaysia..insyaAllah..yeay!

4 kopi panas..:

Tanpa Nama berkata...

wohoho..apekah tag ini,sy tidak faham.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha tak pernah tengok orang tag orang seraaamai nih!

Maryam berkata...

yana adalah orang ketiga mengetag saya dengan tag ini.. terima kasih :D. nama sudah tertera di tiga blog. pergh! dahsyat... tunggu lagi siapakah yang akan mengetag daku.. hehe

Tanpa Nama berkata...

salam..
camne k yana tahu org yg leave coment tuh sy ek??..musykil2..
knp tukar kaler blog kpd pink??>.yg hitam tuh kan lg comey.,.
last soklan..knp nak mgetag sy plak ni??..sy x bsalah..huhu..nanti lar sy jwb soklan2 tuh..huhu..