
Assalamualaikum...
Kata seorang teman saya blog saya ini sudah beralih angin. Bukan setakat rupa yang membalutnya bahkan sehingga ke isinya, semuanya berubah 180 darjah. Bukan itu saja, malah namanya sendiri sudah saya tukar kepada sesuatu yang lebih kontemporari. Dari entry yang jiwa-jiwa kepada entry yang menganalisa keadaaan di sekeliling saya. Entah. Saya sendiri tak pasti atas dasar apa yang menyebabkan saya mengubah setiap inci persinggahan saya ini. Mungkin saya sudah semakin sedar akan tanggungjawab yang dipikul apabila saya berkeputusan untuk menulis kepada umum. Atau mungkin keberadaan saya di tanah air sendiri yang serba menyelesakan dan membahagiakan ini membuatkan saya kurang peka pada rasa hati saya sendiri. Jadi sudah tidak mampu lagi muncul dengan entry jiwa-jiwa yang mungkin jadi kegemaran sesetengah orang untuk dibaca.
Ada apa dengan blog? Zaman ini semua orang bisa ada blog mereka sendiri. Bukannya susah mahu mewujudkan blog. Hanya perlu daftar dan nah...tulisanmu terpampang di alam maya secara percuma. Siapa-siapa pun boleh baca dan ambil tahu tentang kamu. Terpulang pada diri sendiri apa pengisian blog masing-masing. Ada yang memilih untuk menulis tentang hidup mereka sehari-hari. Makan apa hari ini, pakai baju warna apa semalam, buat apa esok... dan lagi ngomel yang entah apa-apa persis catatan mereka dalam diari peribadi. Kalau penulis blog seperti ini mereka saya kira seorang diaris. Mungkin dengan menulis blog merupakan cara mereka mendokumentasikan hidup mereka dan menjadi suatu kepuasan andai catatan sehari-hari itu menjadi tatapan dan bacaan umum. Kalau blog-blog yang seperti ini saya panggil blog bangun-tidur-minum-kopi kerana ceritanya hanya tentang kehidupannya sehari-hari. Saya sendiri pernah menulis blog seperti ini dan malah sehingga sekarang pun kadang-kadang terkeluar juga entry syok sendiri itu.
Saya sendiri kurang faham dengan psikologi orang-orang yang mendapat kepuasan dengan memaparkan kisah hidupnya sehari-hari kepada umum. Kerana saya juga mungkin termasuk dalam kategori orang-orang seperti ini. (hoho! Mentalkah saya?) Kalau diari, kan seharusnya ada privasi. Kalau masa saya kanak-kanak dulu, kata kawan saya, siapa baca diari orang lain nanti mukanya hitam sebelah. Haha.. nak tunjuk betapa punyalah dia tak mahu diarinya dibaca orang. Dan kita sendiri pun selalu 'blog hopping' dari blog ke blog yang entah siapa pemiliknya. Mungkin dari link di blog rakan-rakan atau hasil lompatan blog secara rawak. Malah kadang-kadang berjam-jam dihabiskan di hadapan skrin komputer membaca tentang cerita peribadi si pemilik blog yang entah siapa. Kata kawan saya kita boleh ambil pengajaran dari kisah hidup penulis. Mungkin ada, tapi sejauh mana? Ada satu yang saya terfikir. Mungkin blog boleh jadi medium ta'aruf untuk mengenali peribadi seseorang melalui tulisannya sebelum kamu menghantar rombongan meminang. Tak perlu susah-susah bercinta semata-mata nak kenal hati budi, baca saja kisah hidupnya di blog. (kalau si dia tu bloggerlah) Buang duit dan masa saja. (oh~ saya dah kahwin ye..ehem!)
Ada juga yang menulis kerana blog menjadi medium mereka meluahkan pendapat tentang sesuatu isu. Dari seni sehingga politik atau apa-apa saja isu yang menarik minat masing-masing. Blog juga jadi medium untuk si penulis menyampaikan sesuatu yang dikira tidak banyak diketahui umum. Ini yang menjadikan blog sebagai medium untuk mendapatkan maklumat-maklumat eksklusif yang mungkin tidak akan ditemui di media-media umum. Tambah dalam keadaan sekarang di mana media rasmi dianggap sebagai berat sebelah. Jadi blog menjadi alternatif untuk masyarakat umum mendapatkan sumber maklumat dari pihak lain. Tapi kalau di Malaysia perlu hati-hati dengan apa yang ditulis kerana silap-silap boleh didakwa di mahkamah kerana menyebarkan fitnah. Tambah-tambah kalau anda menulis tentang orang-orang besar atau 'public figure'. Silap-silap perlu keluarkan akuan bersumpah pula kamu nanti. Malah Pak Lah pun sudah mula menyuarakan kebimbangannya dengan kemunculan blog-blog yang seperti cendawan tumbuh, yang dikatakannya sebagai medium untuk menyebarkan khabar angin dan spekulasi yang boleh mengancam kestabilan politik negara. Kalau ditangkap Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), boleh disaman RM50 000 atau meringkuk dalam penjara tak lebih setahun.
Sekarang ini artis dan ahli politik pun berblog. Blog boleh jadi medium terbaik untuk membina lingkungan pengaruh. Anda juga mungkin jadi terkenal dengan hanya menulis blog. Kalau anda seorang public figure tentunya ramai yang mahu mengikuti perkembangan setiap detik dalam hidup anda. Mungkin bukan tokoh atau artis itu sendiri yang mewujudkan blog tersebut tetapi diwujudkan oleh peminat-peminatnya. Kira macam fan club lah. Jadi, blog boleh membina komuniti yang mempunyai kemahuan dan minat yang sama. Contohnya saya pernah berjumpa sekumpulan kumpulan usrah akhwat yang ditemukan lewat perkenalan melalui ruangan blog. Masing-masing dari tempat dan latar belakang yang berbeza tetapi mempunyai kemahuan yang sama iaitu mahu mempunyai kesedaran tentang Islam. Bagus kan?
Blog juga boleh jadi tempat melepaskan emosi. Hati-hati bila berhadapan dengan siapa-siapa pun rakan kamu yang mempunyai blog. Kerana mungkin kisah kamu akan jadi isi entrynya yang akan datang. Pernah seorang rakan saya mengadu yang dia tidak sangka salah fahamnya dengan seorang rakannya ditulis oleh rakannya itu di dalam blog dengan ganasnya. Tidak cukup dengan itu kawan-kawan yang membaca entry tersebut mula menghantar komen. Maka daripada dua orang yang bergaduh akhirnya bertukar menjadi sekumpulan orang yang bergaduh. (hukhuk!) Mungkin blog menjadi tempat melepas emosi kerana tiada siapa disekeliling yang dikira sesuai untuk mendengar makanya si penulis rasa satu dunia patut dengar. Tapi tak semua yang negatif. Blog menjadi tempat melepaskan emosi yang baik apabila apa yang dilepaskan itu adalah yang positif. Contoh perasaan gembira lepas dapat jumpa sahabat-sahabat yang sangat-sangat dikasihi dan menyatakan penghargaan atas persahabatan mereka itu yang mungkin tidak dapat dinyatakan secara lisan. Atau rasa terima kasih dan sayang kepada ibu bapa yang selama ini hanya menjadi sebuah lafaz yang tersimpan. Kalaulah perasaan positif seperti ini diekspresikan di blog, alangkah indahnya dunia per'blog'an. Atau mungkin bukan perasaan dan emosi kepada manusia saja, malah ada yang memilih untuk melampiaskan kesyukuran atas nikmat dan rasa insafnya dengan menulis di blog. Golongan ini memilih blog sebagai refleksi diri masing-masing. Alhamdulillah... paling tidak yang membaca pun akan berfikir dan terbit rasa yang sama dalam hati.
Jadi kalau boleh di senarai pendekkan 'kenapa orang menulis blog':
1. Blog sebagai jurnal : Mendokumentasikan hidup
2. Blog sebagai komentari: Pendapat dan bukan bual kosong
3. Blog sebagai katarsis: Tempat melepaskan emosi
4. Blog sebagai refleksi: Menulis dan Berfikir
5. Blog tempat membina komuniti
Blog seharusnya jadi medium untuk mendidik pembaca. Benar blog itu hak anda maka anda boleh memuatkan apa saja yang terfikir di kepala anda di dalamnya. Mahu dapat ganjaran yang menguntungkan dengan menulis blog? Boleh...senang saja. Anda boleh memilih untuk menjadi penulis blog yang biasa-biasa tanpa apa-apa ganjaran atau menjadi penulis yang diberikan ganjaran sebaik-baik ganjaran dari Yang Maha Besar. Bagaimana? Sucikan hati bersihkan niat dan tanamkan azam dalam setiap ketik jari di butang-butang huruf itu adalah lillahi ta'ala. Kita mungkin tidak pandai memberi ucapan yang hebat yang menggentarkan yang mendengar, kita mungkin tidak mampu mengangkat senjata untuk sama-sama memerangi taghut, tapi mungkin ini medan jihad kita. Kita jihad dengan penulisan. Siapa tahu apa yang kamu tulis hari ini mampu menyentuh hati entah siapa di luar sana dan mengubah hidup mereka? Maka untuk setiap perkataan yang kamu taip di laman peribadi masing-masing, ketahuilah bersamanya ada tanggungjawab yang kamu pikul. Moga Allah sentiasa memandu kita.
Kata seorang teman saya blog saya ini sudah beralih angin. Bukan setakat rupa yang membalutnya bahkan sehingga ke isinya, semuanya berubah 180 darjah. Bukan itu saja, malah namanya sendiri sudah saya tukar kepada sesuatu yang lebih kontemporari. Dari entry yang jiwa-jiwa kepada entry yang menganalisa keadaaan di sekeliling saya. Entah. Saya sendiri tak pasti atas dasar apa yang menyebabkan saya mengubah setiap inci persinggahan saya ini. Mungkin saya sudah semakin sedar akan tanggungjawab yang dipikul apabila saya berkeputusan untuk menulis kepada umum. Atau mungkin keberadaan saya di tanah air sendiri yang serba menyelesakan dan membahagiakan ini membuatkan saya kurang peka pada rasa hati saya sendiri. Jadi sudah tidak mampu lagi muncul dengan entry jiwa-jiwa yang mungkin jadi kegemaran sesetengah orang untuk dibaca.
Ada apa dengan blog? Zaman ini semua orang bisa ada blog mereka sendiri. Bukannya susah mahu mewujudkan blog. Hanya perlu daftar dan nah...tulisanmu terpampang di alam maya secara percuma. Siapa-siapa pun boleh baca dan ambil tahu tentang kamu. Terpulang pada diri sendiri apa pengisian blog masing-masing. Ada yang memilih untuk menulis tentang hidup mereka sehari-hari. Makan apa hari ini, pakai baju warna apa semalam, buat apa esok... dan lagi ngomel yang entah apa-apa persis catatan mereka dalam diari peribadi. Kalau penulis blog seperti ini mereka saya kira seorang diaris. Mungkin dengan menulis blog merupakan cara mereka mendokumentasikan hidup mereka dan menjadi suatu kepuasan andai catatan sehari-hari itu menjadi tatapan dan bacaan umum. Kalau blog-blog yang seperti ini saya panggil blog bangun-tidur-minum-kopi kerana ceritanya hanya tentang kehidupannya sehari-hari. Saya sendiri pernah menulis blog seperti ini dan malah sehingga sekarang pun kadang-kadang terkeluar juga entry syok sendiri itu.
Saya sendiri kurang faham dengan psikologi orang-orang yang mendapat kepuasan dengan memaparkan kisah hidupnya sehari-hari kepada umum. Kerana saya juga mungkin termasuk dalam kategori orang-orang seperti ini. (hoho! Mentalkah saya?) Kalau diari, kan seharusnya ada privasi. Kalau masa saya kanak-kanak dulu, kata kawan saya, siapa baca diari orang lain nanti mukanya hitam sebelah. Haha.. nak tunjuk betapa punyalah dia tak mahu diarinya dibaca orang. Dan kita sendiri pun selalu 'blog hopping' dari blog ke blog yang entah siapa pemiliknya. Mungkin dari link di blog rakan-rakan atau hasil lompatan blog secara rawak. Malah kadang-kadang berjam-jam dihabiskan di hadapan skrin komputer membaca tentang cerita peribadi si pemilik blog yang entah siapa. Kata kawan saya kita boleh ambil pengajaran dari kisah hidup penulis. Mungkin ada, tapi sejauh mana? Ada satu yang saya terfikir. Mungkin blog boleh jadi medium ta'aruf untuk mengenali peribadi seseorang melalui tulisannya sebelum kamu menghantar rombongan meminang. Tak perlu susah-susah bercinta semata-mata nak kenal hati budi, baca saja kisah hidupnya di blog. (kalau si dia tu bloggerlah) Buang duit dan masa saja. (oh~ saya dah kahwin ye..ehem!)
Ada juga yang menulis kerana blog menjadi medium mereka meluahkan pendapat tentang sesuatu isu. Dari seni sehingga politik atau apa-apa saja isu yang menarik minat masing-masing. Blog juga jadi medium untuk si penulis menyampaikan sesuatu yang dikira tidak banyak diketahui umum. Ini yang menjadikan blog sebagai medium untuk mendapatkan maklumat-maklumat eksklusif yang mungkin tidak akan ditemui di media-media umum. Tambah dalam keadaan sekarang di mana media rasmi dianggap sebagai berat sebelah. Jadi blog menjadi alternatif untuk masyarakat umum mendapatkan sumber maklumat dari pihak lain. Tapi kalau di Malaysia perlu hati-hati dengan apa yang ditulis kerana silap-silap boleh didakwa di mahkamah kerana menyebarkan fitnah. Tambah-tambah kalau anda menulis tentang orang-orang besar atau 'public figure'. Silap-silap perlu keluarkan akuan bersumpah pula kamu nanti. Malah Pak Lah pun sudah mula menyuarakan kebimbangannya dengan kemunculan blog-blog yang seperti cendawan tumbuh, yang dikatakannya sebagai medium untuk menyebarkan khabar angin dan spekulasi yang boleh mengancam kestabilan politik negara. Kalau ditangkap Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), boleh disaman RM50 000 atau meringkuk dalam penjara tak lebih setahun.
Sekarang ini artis dan ahli politik pun berblog. Blog boleh jadi medium terbaik untuk membina lingkungan pengaruh. Anda juga mungkin jadi terkenal dengan hanya menulis blog. Kalau anda seorang public figure tentunya ramai yang mahu mengikuti perkembangan setiap detik dalam hidup anda. Mungkin bukan tokoh atau artis itu sendiri yang mewujudkan blog tersebut tetapi diwujudkan oleh peminat-peminatnya. Kira macam fan club lah. Jadi, blog boleh membina komuniti yang mempunyai kemahuan dan minat yang sama. Contohnya saya pernah berjumpa sekumpulan kumpulan usrah akhwat yang ditemukan lewat perkenalan melalui ruangan blog. Masing-masing dari tempat dan latar belakang yang berbeza tetapi mempunyai kemahuan yang sama iaitu mahu mempunyai kesedaran tentang Islam. Bagus kan?
Jadi kalau boleh di senarai pendekkan 'kenapa orang menulis blog':
1. Blog sebagai jurnal : Mendokumentasikan hidup
2. Blog sebagai komentari: Pendapat dan bukan bual kosong
3. Blog sebagai katarsis: Tempat melepaskan emosi
4. Blog sebagai refleksi: Menulis dan Berfikir
5. Blog tempat membina komuniti
Blog seharusnya jadi medium untuk mendidik pembaca. Benar blog itu hak anda maka anda boleh memuatkan apa saja yang terfikir di kepala anda di dalamnya. Mahu dapat ganjaran yang menguntungkan dengan menulis blog? Boleh...senang saja. Anda boleh memilih untuk menjadi penulis blog yang biasa-biasa tanpa apa-apa ganjaran atau menjadi penulis yang diberikan ganjaran sebaik-baik ganjaran dari Yang Maha Besar. Bagaimana? Sucikan hati bersihkan niat dan tanamkan azam dalam setiap ketik jari di butang-butang huruf itu adalah lillahi ta'ala. Kita mungkin tidak pandai memberi ucapan yang hebat yang menggentarkan yang mendengar, kita mungkin tidak mampu mengangkat senjata untuk sama-sama memerangi taghut, tapi mungkin ini medan jihad kita. Kita jihad dengan penulisan. Siapa tahu apa yang kamu tulis hari ini mampu menyentuh hati entah siapa di luar sana dan mengubah hidup mereka? Maka untuk setiap perkataan yang kamu taip di laman peribadi masing-masing, ketahuilah bersamanya ada tanggungjawab yang kamu pikul. Moga Allah sentiasa memandu kita.
0 kopi panas..:
Catat Ulasan