Dulu-dulu masa saya di sekolah menengah saya aktif dalam pasukan bahas sekolah. Tapi aktif peringkat sekolah sajalah tapi tak pernah terpilih menjadi wakil sekolah sebab sekolah saya ramai sangat org yang petah bercakap. Bila naik tingkatan empat cikgu saya risau sebab tengok rekod ko -kurikulum saya yang macam kosong dan hambar. Cikgu kata nanti susah nak dapat biasiswa. Lalu dia pun suruh saya beralih dari bahas Bahasa Melayu ke bahas Bahasa Inggeris supaya ada harapan jadi wakil sekolah. Betul kata cikgu, masuk sahaja pasukan bahas Bahasa Inggeris terus jadi wakil sekolah... Saya dulu sangat suka jadi pembahas pertama sebab pada saya itu tugas yang paling senang. Saya masih ingat lagi perlawanan pertama dengan pasukan sekolah lain, saya gugup sangat. Beri salam, cakap tajuk bahas lepas tu saya terus duduk semula sebab lidah kelu. Buat malu pasukan aje. Dan tentunya ketika itu saya telah menyebabkan pasukan sekolah saya kalah teruk!Haha!
Jadi bila ada ura-ura mengatakan akan diadakan debat Anwar-Shabery saya tak sabar nak tunggu. Boleh mengimbau kenangan zaman sekolah tambah saya dah lama sangat tak tengok perlawanan bahas. (gian..gian) Saya bayangkan debatnya ala parlimen macam waktu sekolah dulu, nanti pasukan pembangkang ialah Anwar, Lim Kit Siang, Hadi Awang dan pasukan kerajaan Abdullah, Najib dan Shabery. hoho! Rupa-rupanya debat ala US-presidential style. Satu lawan satu. Mujurlah debat zaman saya sekolah dulu tak macam ni, kalau tidak tak merasalah orang gemuruh macam saya ni masuk bahas. Jadi saya dan suami pun duk berfikir-fikir kat mana nak tengok bahas ni memandangkan rumah kami tak ada televisyen (Apa??) Ye...anda tidak salah baca. Rumah kami memang tak ada televisyen sebab minat kami terhadap televisyen telah dihapuskan sejak beberapa tahun yang lampau. Ada internet pun dah lebih dari cukup. Masih boleh online streaming rancangan TV apa...Nak tengok berita boleh baca surat khabar online, boleh tengok berita online. (ala..berita kat TV macam boleh percaya sangat..oops!) Akhirnya dapatlah kami tonton apa yang orang Malaya kata 'debat bersejarah' tu.
Pendapat saya, bahas zaman saya sekolah dulu lagi bagus. Masa itu kalau kami berbahas, kami sangat-sangat tahu apa yang kami bahaskan. Persediaan untuk topik yang akan dibahaskan itu mengambil masa berminggu-minggu lamanya. Apabila topiknya tentang pendidikan, pembahas jadi seperti pakar pendidikan. Apabila isunya tentang polisi kerajaan kami jadi seperti menteri kerajaan. Setiap hujah akan disokong dengan fakta dan statistik yang sahih untuk meyakinkan yang mendengar. Malangnya si pendebat yang berdebat secara langsung di televisyen malam itu seperti tidak tahu dengan sebenar-benar tahu tentang isu yang dibincangkan. Banyak hujah yang tidak disokong dengan bukti yang boleh meyakinkan penonton. Akhirnya dengar macam cakap-cakap kosong saja yang dihiasi janji-janji manis. oh..oh..
Tajuknya " Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak". Tapi hujah-hujah si pembahas berterabur dengan isu-isu lain. Dari isu minyak melalut sampai isu-isu lain sehingga ke tahap mengkritik peribadi lawan. Masing-masing nak menjatuhkan lawan dengan membawa kisah-kisah lama si lawan walaupun ada yang macam tak ada kaitan langsung dengan topik debat. Tak profesional langsung! Kalau debat saya zaman sekolah dulu dah boleh kene penalty sebab lari dari premis ni. Lepas tu bila menjawab soalan pula macam tak terjawab soalan tu. Suruh jawab soalan dia pergi sambung hujah pusingan lepas yang belum habis. Sebab tu saya kata debat budak-budak sekolah lagi bagus. hoho! Kalau tak percaya, cuba beri budak-budak sekolah bahaskan tajuk malam itu dalam Bahas Piala Perdana Menteri. Mesti anda puas hati.
Saya ingat boleh dengar maklumat baru tentang isu minyak. Adalah sedikit tapi kebanyakannya sudah pernah terdengar dan terbaca di media sebelum-sebelum ini. Peluang seperti ini patut dimanfaatkan sebaiknya oleh pemimpin untuk mendidik rakyat dengan isu ini tapi hanya sedikit yang boleh dikutip oleh jutaan rakyat yang mendengar pada malam itu selain dari isu lama yang dibangkitkan kembali menyatakan kesilapan-kesilapan yang pernah dilakukan pihak lawan. Sepatutnya mereka fokus pada isu dan bukannya memberi hujah untuk menaikkan diri sendiri walau tiada kaitan dengan isu yang dibincangkan. Rasa macam nak kasi izin laluan jek kat si pembahas ni. hehe! Walau bagaimanapun, secara optimisnya mungkin ini satu permulaan untuk lebih keterbukaan dalam menyatakan pendapat dan maklumat di negara kita yang tercenta ini.
Keputusan debat malam itu berdasarkan citarasa rakyat Malaysia memandangkan tak ada pengadil malam tu:

Kesimpulannya ialah, saya tak menyesal dan tak sedih pun tak ada TV kat rumah. (haha tak ada kaitan langsung). Lagi bahagia dan aman sebab 'the box is the source of all evil'...hoho!
"Dah..dah..kau budak sekolah apa tahu? Pegi duduk diam-diam jangan campur hal orang tua!"
"Baik pakcik..."
0 kopi panas..:
Catat Ulasan