Harry dan Charlie

Salaam..

Kita lupakan sebentar helaian-helaian kenangan saya di Atlantic College. Mahu tahu sambungannya, sila dapatkan novel yang entah bila akan ditulis. (hehe...saya berangan!). Banyak lagi mahu tulis tapi.. nantilah...

Hari ini saya membaca buku yang saya nantikan untuk dibaca selepas musim peperiksaan tempoh hari, Genius in 28 Steps. Banyak point-point menarik untuk saya kongsi dari buku tersebut. Bukan saja boleh di aplikasikan dalam pendidikan anak-anak tapi juga dalam mentarbiyah mad'u. Seronok sangat baca! Walaupun saya belum pernah ada anak, tapi saya boleh relate apa yang penulis cuba sampaikan dengan pengalaman-pengalaman dengan mad'u sebelum ini. Dah jadi macam serampang dua matalah kiranya. Jadi bukan saja boleh menghasilkan anak yang genius... tapi juga individu yang genius bila berfikir tentang menegakkan khilafah Islam. Baru habis baca separuh, ada lagi separuh untuk dihabiskan. Nanti saya kongsikan dengan kamu apa yang saya dapat ya?

Buku yang saya baca tu dihiasi dengan gambar anak-anak Puan Halimahton semasa mereka masih kecil. Sangat comel! Tengok gambar anak-anak itu saya tiba-tiba rindu nak main dengan baby! Lalu buka Youtube sekejap, cari video baby comel (suke hatilah nak cakap saya broody ke ape ke..jangan cakap saya paediophile sudah..huhu!). Dan saya terjumpa video yang mencapai 1 billion hits ini! Sehinggakan mak ayah budak-budak berdua ni boleh buat duit dengan video gelagat mereka dan dijemput untuk ditemuramah oleh stesen televisyen hanya kerana video spontan ni!



Saya ulang-ulang tengok video ini beberapa kali. Tak puas tengok senyum nakal si kecil Charlie yang sangat comel sampai abangnya Harry yang kesakitan tak sampai hati nak marah dia. Haha! Sambil-sambil tengok, macam-macam perkara yang bermain dalam fikiran saya. Although this video seems so spontaneous and meaningless, but it actually beautifully captures our life. Only within a few seconds of the video, it can captures variety of emotions and values. Joy, trust, happiness, curiosity, pain, fear, grief and love. How we can learn so much from such innocent kids....

Memaafkan...

Satu nilai saya lihat ialah sifat memaafkan. Lihat saja bagaimana mudahnya Harry memaafkan Charlie sebab kasih sayangnya pada Charlie. (Harry mengaku dalam temuramahnya di televisyen tau! Bukan saya pandai-pandai assume.) Kalau tidak kerana sayang, saya pasti Harry yang jauh lebih besar, bila-bila masa saja boleh menyakiti Charlie semula kan? (ketuk kepala botak tu ke, tolak die jatuh kerusi ke...). Tapi sebaliknya, sekejap saja Harry mencebik menahan sakit sebelum die kembali tersenyum melihatkan adiknya yang tak faham apa-apa tu tersengih-sengih. (Saaaangatlah comel!). Walaupun sakitnya belum hilang, tapi Harry tak terus-terus marah. Tapi Harry cuba beritahu Charlie yang dia disakiti dan masih sakit, bukan dalam keadaan marah-marah tapi sambil tersenyum. (walaupun Charlie itu mungkin tak faham gak.. haha!)

Hmm... kan bagus kalau kita pun macam Harry dan Charlie. Tak ada simpan dendam lama-lama dan mudah memaafkan. Kalau Harry sayang Charlie sebab hubungan darah, apatah lagi kita yang hubungannya atas dasar akidah. Lagilah tak ada sebab nak simpan marah lama-lama dan melayan parut luka yang mungkin berbekas (tapi adakah masih terasa sakitnya?). Kadang-kadang, orang yang kita berkecil hati atau marah tu, tak tahu pun kita marahkan dia. Tiba-tiba jek kita dah tak bertegur sapa dengan dia, block nama dia kat Y!M, mengumpat dia, sebarkan keburukan dia atau apa-apa sajalah. Dahulukan kita pernah mengaku yang kita sayang dia fillah? Benarkah kita mengimani pengakuan kita tu, atau sekadar ikut trend mengucapkan atau menulisnya dalam email supaya email kita nampak macam best ayatnya.

Mungkin, orang yang kita berkecil hati tu macam si kecil Charlie. Charlie ingat nak gurau-gurau saja dengan si Harry. Masa pertama kali dia gigit jari Harry, Harry tak sakit pun. Bila Harry hulur jari kali kedua, Charlie gigitlah kuat sikit, ingatkan Harry boleh tahan dan suka digigit. Dia tak tahu pun gigitan dia tu menyakitkan Harry akhirnya. Kalau Charlie tahu mesti Charlie tak gigit jari Harry kuat-kuat. Mungkin orang yang kita berkecil hati tu tak tahu pun kita terasa dengan kata-katanya atau perbuatannya. Mungkin kalau dia tahu kita terasa, dia tak akan buat lagi dan akan minta maaf atas keterlanjurannya. Cumanya... dia perlu diberitahu. Bukan dengan merajuk membuta tuli dan menyalahkan orang itu for her ignorance.

Dan untuk memberitahu pun jadilah macam Harry. Harry tak beritahu dengan marah-marah. Dan Harry tak balas pun apa yang Charlie buat pada dia dengan mengigit Charlie semula. (huhu!). Tapi Harry beritahu Charlie dengan kasih sayang. Supaya Charlie tak buat lagi bukan saja pada dia tapi pada orang lain juga. Dan Charlie pun boleh terima teguran Harry sambil tersenyum. Sebab dia tahu Harry tegur dia sebab Harry cuma mahu kebaikan darinya. Bukannya Harry tegur sebab Harry nak menjatuhkan dia atau sebab Harry benci pada dia. Charlie tahu Harry tegur dia sebab sayangkannya. Dan Charlie takkan gigit Harry dah lepas ni. Kalau Harry tak beritahu Charlie yang gigit itu sakit, mesti Charlie tak tahu. Dan Charlie akan gigit orang lain pula lepas Harry. Dan makin hari makin ramai orang benci Charlie sebab Charlie suka gigit jari orang. Walhal Charlie tak tahu pun orang tak suka kene gigit sebab gigit itu menyakitkan. Charlie hanya mahu gurau-gurau saja.

................

..............

.....

Air mata menitis...

Lagi... dan lagi....

Kan bagus kalau kita boleh jadi macam Harry dan Charlie?

..............

titik




1 kopi panas..:

kaksue berkata...

:)

rajin update blog..