Lamanya tidak menulis dari hati. Masuk hari ini sudah sepuluh hari saya bercuti sakit kerana menjalani pembedahan kecil. Sebelumnya, doktor masih memberi pilihan lain selain pembedahan. Ubat yang saya makan setiap hari masih belum pada dos maksimum. Kata doktor kalau saya mahu, saya masih boleh mencuba lagi sebulan dengan dos maksimum. Saya pandang Muhammad yang berdiri di sebelah saya. Bilik Dr. Sue itu sudah amat biasa pada pandangan mata kami, kerana lawatan yang sekerap hampir setiap bulan. Setiap kali masuk, saya pasti akan melihat jambangan-jambangan bunga yang diatur kemas di tepi tingkap berhadapan dengan pintu masuk. Di celah-celah jambangan bunga itu ada foto bayi-bayi comel dengan kad-kad ucapan yang dikepil bersama. Tanda terima kasih atas ikhtiar doktor sehingga mereka mampu menimang cahaya mata setelah sekian lama menanti. Semuanya kurnia Allah.
Setiap kali melihat itu semua saya tersenyum. Bahagianya mereka, saya dapat bayangkan. Suatu hari, sambil menanti preskripsi ubat, saya katakan pada Muhammad,
"Kalau Fateh dah datang nanti, kita beri bunga pada Dr.Sue juga ya?"
Muhammad senyum. InsyaAllah.... katanya sambil menyeka air mata yang kelihatan bergenang di mata saya ketika itu. Oh, saya tidak sedar saya menitiskan air mata. Malah saya tidak tahu air mata itu untuk apa. Sedang ketika itu saya asyik melihat anak-anak kecil bermain dengan di sudut bermain yang disediakan di ruang menunggu itu. Comel dan riang.
Ketika saya kembali sedar, saya sedang disorong kembali ke wad daripada bilik pembedahan. Rasa amat ngilu di perut dan kepala amat pusing. Muhammad berdiri di sisi katil penuh prihatin. "Sakit..." kata saya pada Muhammad sebelum saya kembali melelapkan mata selepas diberikan pil oleh seorang jururawat yang datang ketika itu. Bangun saja dari lena, Dr.Sue datang melawat bertanyakan keadaan saya. Dr. Sue menerangkan prosedur yang telah dilakukannya tadi. Alhamdulillah katanya tiada yang abnormal pada uterus dan tiub fallopio cuma seperti yang dijangka, ovary saya saiznya agak besar. Kami menonton video pembedahan yang diberikan doktor. Begini rupanya prosedur ovarian drilling.
"Kalau diikutkan, sungguh akak rasa melahirkan dan membesarkan anak ini cukup payah. Malah kalau mungkin akak tak nak melaluinya lagi. Manakan lagi sakitnya, tidak cukup tidurnya. Lagi pula mahu mencari masa menelaah dalam kesibukan menguruskan anak"
Kata ukhti dalam halaqah mingguan kami yang kembali saya sertai setelah seminggu bercuti. Ukhti yang saya amat kagumi ini sudah punya seorang anak sedang dia di tahun akhir pengajian perubatan. Malah apa yang lebih saya kagumi, kesibukannya itu tidak pernah menjadi alasan untuk dia terus komited dengan program tarbiyah dan dakwah. Kerap kali saya katakan pada Muhammad saya mahu jadi ibu sebaik ukhti ini.
"Tapi kita melahirkan bukan untuk dibalas jasa oleh mereka kelak bila mereka dah dewasa, tapi kita melahirkan dan terus melahirkan kerana kita mahu melahirkan ISLAM! Kalau kita sudah tiada nanti mereka inilah yang akan menyambung perjuangan kita" sambung ukhti itu lagi.
"Betul... dan itulah satu penghormatan tertinggi untuk wanita," sampuk seorang lagi ukhti fillah yang lain. Saya mengangguk-angguk dan tersenyum. Terdetik rasa kekurangan kerana saya belum dikurniakan penghormatan bergelar seorang ibu lagi. Astaghfirullah... sungguh itu semua rahsia Allah.
"Tapi, kalau ditakdirkan kita tidak punya zuriat, jangan sedih pula kerana tidak mampu melahirkan Islam. Itu tandanya Allah mahu kita mentarbiah anak-anak lain supaya mampu mewarisi perjuangan itu. Lihat saja Aisyah R.A. Aisyah sendiri tidak punya anak tetapi lihat bagaimana dia menyampaikan ilmunya pada yang lain selepas ketiadaan Rasulullah S.A.W" kata ukhti itu lagi sambil tersenyum kepada saya. Mungkin dia memahami apa yang bermain difikiran saya ketika itu.
Jauh di sudut hati, saya teringin untuk suatu hari nanti saya mengucapkan kata-kata yang diucapkan Khansa' dengan tenang saat menerima berita syahidnya keempat-empat puteranya di medan jihad
“Segala puji bagi Allah, yang telah memuliakanku dengan kesyahidan mereka, dan aku mengharapkan dari Tuhanku, agar Dia mengumpulkan aku dengar mereka di tempat tinggal yang kekal dengan rahmat-Nya!”
InsyaAllah...insyaAllah... moga Allah mengabulkan. Dan saya akan tetap menanti dengan sabar.
8 kopi panas..:
Salam. Sis, rindu sekali dengan awak. Tiada kata yang mampu dituturkan melainkan Allahuakbar. And with His Greatness He provides us with the Best, insyaAllah. May you be blessed with patience in this test and be awarded with Jannah. And may you be blessed with cute babies in the future also, insyaAllah! =)
Love,
-Saya-
sy juga doakn yg terbaik utk k.yana yg baik..
-doa dari bumi Syam, irbid-
insyaallah.. qarib.. rantai perjuangan yg tidak pernah putus.. saya doakan akak kuat sampai syurga^^,
aSSalamualaikum..
Sayafakillah kak Yana.
InsyaAllah, doa kak Yana akan termakbul satu hari nanti.
Rindu kak Yana.
Salam semua..
Jazakillah untuk yang mendoakan. Terasa kasih sayang antum wpun kita jauh.
Sayang semua!
-yana-
salam
syafakillah yana... lama dah tk jumpa... semoga Allah berikan yg terbaik buat yana...
doakan k am juge k...
miss those days when we were all together..
-k am-
Salaam Kak Am,
Jazakillah for the du'a. I'm coping and recovering (physically and mentally..hehe!)
Miss u too.. and of course the chubby raihannah..hehe!
InsyaAllah u'll be in my prayer as well...
Assalamualaikum Khadeeja.
Sayu hati kakchik membaca pengalaman yang Khadeeja sudah lalui.
Semoga rahmat dan berkat Allah untuk Khadeeja.
Kita ada keinginan dan kita berusaha tapi Allah belum izin 'ia' menjadi milik kita. Itupun milik yang sementara yang bersamanya dtg banyak t/jwb.
Catat Ulasan