Name: Megat Yahya Ayyash bin Megat Muhammad FirdausDate of Birth: Monday, 25 April 2011
Time of Birth: 0042
Place of Birth: Kuantan Medical Centre
Labour: Spontaneous Vaginal Delivery
Birthweight: 3.01 kg
Obstetrician: Dr. Suriati Sulong
Paediatrician: Dr Yeo
Oh, rasa seperti tidak percaya pula sedang menulis blog ini sebagai seorang ibu. Rasa seperti di dalam mimpi yang sering dialami di minggu-minggu terakhir kehamilan. Alhamdulillah segala puji hanya bagi Allah semata-mata.
Kronologi kelahiran seorang cahaya mata22 April, Jumaat:
Sebelum subuh lagi dah bersiap nak bertolak ke Kuantan untuk antenatal check-up minggu ke-38. Sebelum bertolak sibuk mengemas kain baju dan rumah sebab rancangnya minggu depan nak mula bercuti sebab dah tak larat nak pergi kerja. Semasa dalam perjalanan ke Kuantan, pinggang tiba-tiba sengal macam period pain. Perut mengeras sekali sekala. Haih... takkan dah sampai masa kot? Tapi mengabaikan saja sebab memang uterus suka buat drama acah-acah tiap kali ada appointment dengan doktor. Mungkin sakit ni sebab penat mengemas rumah pagi tadi kut.
Doktor scan baby, kepala dah engaged tapi growth measurement dah payah nak ambil sebab dah cramped up sangat beliau di dalam. Assumed dia masih dalam lingkungan 3.0 kg. Doktor minta buat CTG. Heartbeat normal range 110-150 bpm. Uterus contraction tidak menunjukkan any regular pattern macam minggu lepas. Cuma duration dan intensity of one contraction macam semakin bertambah. Dapat MC seminggu. Doktor minta datang semula minggu depan untuk temujanji minggu ke 39.
23 April, Sabtu:
Sejak balik dari klinik semalam sampailah ke hari ini memang period pain on-off. Maka diri sudah semakin suspense but excited. Cuba timing sekali sekala, assuming sakit itu ialah contraction. Tapi masih belum ada regular pattern. Maka mengabaikan saja walaupun dalam hati macam melonjak-lonjak nak ajak suami ke klinik jumpa doktor. Tapi macam malu takut kene hantar balik aje sebab tak ada apa-apa pun. Tahan sakit sampailah ke malam. Bila malam struggle nak tidur sebab sakit datang dan pergi.
24 April, Ahad:
1.30 a.m: Masih berhempas pulas tak dapat tidur menahan contraction. Akhirnya kejutkan Muhammad yang sedang tidur dan ajak pergi hospital.
2.oo a.m: Sampai di hospital. Jumpa MO bertugas. Dia jangka memang sakit nak bersalin lalu dihantar ke tingkat dua untuk CTG dan check jalan. CTG tak menunjukkan contraction yang kuat dan regular. Check jalan pun bukaan baru 1 cm. Sakit pun mula menghilang sedikit demi sedikit. Sungguh anti-klimaks. oh! Nurse tanya nak warded atau tak untuk jumpa doktor awal pagi esok. Minta balik rumah saja.
1.30 p.m: Sepanjang malam balik dari hospital memang tidur-tidur ayam saja. Sakit yang datang dan pergi berterusan. Asyik berulang ke tandas sebab rasa macam nak buang air besar pun ada. Akhirnya keluar 'show' waktu zuhur. Tapi confuse tak tau betul ke tak itu tanda nak bersalin. Tunjuk kat emak, emak cakap 'iyelah tuuu.. pergi siap-siap pergi hospital'. Mujur Muhammad decide ambil cuti hari tu sebab tak larat nak bangun awal drive balik kerteh angkara late hospital visit malamnya.
4.30 p.m: Lepas solat zuhur lepak-lepak lagi layan movie XX Ray II sebab still tak sakit sangat lagi. Haha! Cuba timing contraction, 40 seconds contraction for every 8 minutes. Progressively contraction semakin menyakitkan. Okay, jom pergi hospital. Lepas Asar Muhammad drive ke hospital. Hajat di hati nak makan chicken chop before masuk hospital. Hajat tidak kesampaian sebab sakit makin kuat, mana mungkin chicken chop dapat dinikmati.
5.00 p.m: CTG dan VE. CTG menunjukkan ada regular pattern of contraction. Bukaan jalan masa ni dah 3 cm. Hati still teringin nak makan chicken chop. Tak kire! Masuk ward. Muhammad punggah beg mummy and baby naik atas lepas tu pergi belikan si isteri chicken chop yang dihajati. heheh! Puas hati dapat makan chicken chop sebelum pantang..hoho!
6.00 p.m: Dr. Su akhirnya sampai. VE lagi sekali. Kali ni bukaannya sudah 4 cm. Doktor tanya nak masuk labour room atau tunggu kat ward. Decide tunggu kat ward saja, takut psycho masuk labour room awal-awal.
8.00 p.m: Sakit makin bertambah. Masa ni dah mengeluarkan berbagai-bagai bunyi yang menggerunkan encik suami. Berapa kali Muhammad offer nak panggil nurse atau doktor. Tapi refuse, sebab rasa macam boleh bertahan lagi. Mungkin jiran katil sebelah juga gerun mendengar wanita ini mengerang-ngerang.
9.30 p.m: Ohhh.. sudah tidak tertahan sakitnya. Maka akhirnya mengalah dan tekan loceng panggil nurse. Midwife masuk dan VE lagi sekali. Kali ni VE sangat menyakitkan! Bukaan sudah 5 cm. Lalu disorong ke labour room. Doktor sampai VE lagi sekali, dah 6 cm. Masa ni dah mula kesakitan yang teramat sangat..huuuu! Tak sedar volume suara menjadi tinggi. Muhammad berdiri kat sebelah katil, pegang tangan sambil suruh selawat dan ingat Allah. Masa ni berapa kali entah mintak dengan Muhammad nak C-sec jek. Huuu sungguh kelakar dan memalukan jika difikirkan. Oh!
25 April, Isnin:
12.00 a.m: Midwife kata bukaan sudah 10 cm dan kepala baby pun dah nampak! Tapi duk asyik mintak C-sec jugak. Huhu! Suruh Muhammad panggil doktor sebab nak C-sec cepat-cepat. Sungguh kurang rasional di situ. Midwife suruh pegang pergelangan kaki dan push. Tapi tak tahu macam mana nak push. Tarik nafas dalam-dalam pastu hembus baby keluar. Tapi hembusan tersekat di leher, lalu diri mengeluarkan bunyi yang tidak sedap di pendengaran. Huhu! Doktor akhirnya sampai... suruh push lagi. Midwife, sorang nurse, doktor dan Muhammad tukang cheer kat sebelah suruh push.
12.42 a.m: Masa tu macam dah tak larat sangat nak push. Tapi bila doktor cakap, "Cepat push Liyana, dah lama sangat kepala baby kat sini. Kesian kat baby ni..." Oh... terus mendapat kekuatan berganda lalu melakukan dua push dalam satu pernapasan. Tak sedar langsung bila doktor buat episiotomy dan akhirnya terasa macam baby meluncur keluar. Muhammad terus cium dahi. Terus bangun dan tengok doktor dan midwife mengerjakan baby sambil duk sebut "Fateh... Fateh anak ibu dah keluar.." Huhu! Lepas clearkan pernafasan baby dan dia menangis, doktor hulur baby untuk di dakap. Masa ni tak tergambar perasaan gembira. Tapi tak lama sebelum midwife ambil semula. Muhammad pergi ke nursery untuk azankan baby. Sementara tu doktor keluarkan placenta dan jahit luka episiotomy.
1.00 a.m: Muhammad masuk semula ke labour room dan tunjuk video dan gambar Fateh pandang kamera sambil tunjuk peace! Alhamdulillah...Allahuakbar... sangat-sangat lega dan gembira tengok anak yang dilahirkan sihat sempurna. Disorong balik ke ward untuk berehat. Cuba nak tidur tapi tak dapat sebab happy sangat. Pukul berapa entah, nurse datang sorong Fateh masuk ke bilik untuk di breastfeed. Hanya syukur saja yang mampu dipanjatkan. Akhirnya penantian hampir 4 tahun yang panjang berakhir dengan bermulanya satu lagi tanggungjawab yang lebih mencabar.
Moga Allah memandu kami dan memberi kami kekuatan untuk mendidik zuriat kami ini, insyaAllah.... Lagi cerita tentang Yahya Ayyash bakal menyusul kemudian.
Sebelum subuh lagi dah bersiap nak bertolak ke Kuantan untuk antenatal check-up minggu ke-38. Sebelum bertolak sibuk mengemas kain baju dan rumah sebab rancangnya minggu depan nak mula bercuti sebab dah tak larat nak pergi kerja. Semasa dalam perjalanan ke Kuantan, pinggang tiba-tiba sengal macam period pain. Perut mengeras sekali sekala. Haih... takkan dah sampai masa kot? Tapi mengabaikan saja sebab memang uterus suka buat drama acah-acah tiap kali ada appointment dengan doktor. Mungkin sakit ni sebab penat mengemas rumah pagi tadi kut.
Doktor scan baby, kepala dah engaged tapi growth measurement dah payah nak ambil sebab dah cramped up sangat beliau di dalam. Assumed dia masih dalam lingkungan 3.0 kg. Doktor minta buat CTG. Heartbeat normal range 110-150 bpm. Uterus contraction tidak menunjukkan any regular pattern macam minggu lepas. Cuma duration dan intensity of one contraction macam semakin bertambah. Dapat MC seminggu. Doktor minta datang semula minggu depan untuk temujanji minggu ke 39.
23 April, Sabtu:
Sejak balik dari klinik semalam sampailah ke hari ini memang period pain on-off. Maka diri sudah semakin suspense but excited. Cuba timing sekali sekala, assuming sakit itu ialah contraction. Tapi masih belum ada regular pattern. Maka mengabaikan saja walaupun dalam hati macam melonjak-lonjak nak ajak suami ke klinik jumpa doktor. Tapi macam malu takut kene hantar balik aje sebab tak ada apa-apa pun. Tahan sakit sampailah ke malam. Bila malam struggle nak tidur sebab sakit datang dan pergi.
24 April, Ahad:
1.30 a.m: Masih berhempas pulas tak dapat tidur menahan contraction. Akhirnya kejutkan Muhammad yang sedang tidur dan ajak pergi hospital.
2.oo a.m: Sampai di hospital. Jumpa MO bertugas. Dia jangka memang sakit nak bersalin lalu dihantar ke tingkat dua untuk CTG dan check jalan. CTG tak menunjukkan contraction yang kuat dan regular. Check jalan pun bukaan baru 1 cm. Sakit pun mula menghilang sedikit demi sedikit. Sungguh anti-klimaks. oh! Nurse tanya nak warded atau tak untuk jumpa doktor awal pagi esok. Minta balik rumah saja.
1.30 p.m: Sepanjang malam balik dari hospital memang tidur-tidur ayam saja. Sakit yang datang dan pergi berterusan. Asyik berulang ke tandas sebab rasa macam nak buang air besar pun ada. Akhirnya keluar 'show' waktu zuhur. Tapi confuse tak tau betul ke tak itu tanda nak bersalin. Tunjuk kat emak, emak cakap 'iyelah tuuu.. pergi siap-siap pergi hospital'. Mujur Muhammad decide ambil cuti hari tu sebab tak larat nak bangun awal drive balik kerteh angkara late hospital visit malamnya.
4.30 p.m: Lepas solat zuhur lepak-lepak lagi layan movie XX Ray II sebab still tak sakit sangat lagi. Haha! Cuba timing contraction, 40 seconds contraction for every 8 minutes. Progressively contraction semakin menyakitkan. Okay, jom pergi hospital. Lepas Asar Muhammad drive ke hospital. Hajat di hati nak makan chicken chop before masuk hospital. Hajat tidak kesampaian sebab sakit makin kuat, mana mungkin chicken chop dapat dinikmati.
5.00 p.m: CTG dan VE. CTG menunjukkan ada regular pattern of contraction. Bukaan jalan masa ni dah 3 cm. Hati still teringin nak makan chicken chop. Tak kire! Masuk ward. Muhammad punggah beg mummy and baby naik atas lepas tu pergi belikan si isteri chicken chop yang dihajati. heheh! Puas hati dapat makan chicken chop sebelum pantang..hoho!
6.00 p.m: Dr. Su akhirnya sampai. VE lagi sekali. Kali ni bukaannya sudah 4 cm. Doktor tanya nak masuk labour room atau tunggu kat ward. Decide tunggu kat ward saja, takut psycho masuk labour room awal-awal.
8.00 p.m: Sakit makin bertambah. Masa ni dah mengeluarkan berbagai-bagai bunyi yang menggerunkan encik suami. Berapa kali Muhammad offer nak panggil nurse atau doktor. Tapi refuse, sebab rasa macam boleh bertahan lagi. Mungkin jiran katil sebelah juga gerun mendengar wanita ini mengerang-ngerang.
9.30 p.m: Ohhh.. sudah tidak tertahan sakitnya. Maka akhirnya mengalah dan tekan loceng panggil nurse. Midwife masuk dan VE lagi sekali. Kali ni VE sangat menyakitkan! Bukaan sudah 5 cm. Lalu disorong ke labour room. Doktor sampai VE lagi sekali, dah 6 cm. Masa ni dah mula kesakitan yang teramat sangat..huuuu! Tak sedar volume suara menjadi tinggi. Muhammad berdiri kat sebelah katil, pegang tangan sambil suruh selawat dan ingat Allah. Masa ni berapa kali entah mintak dengan Muhammad nak C-sec jek. Huuu sungguh kelakar dan memalukan jika difikirkan. Oh!
25 April, Isnin:
12.00 a.m: Midwife kata bukaan sudah 10 cm dan kepala baby pun dah nampak! Tapi duk asyik mintak C-sec jugak. Huhu! Suruh Muhammad panggil doktor sebab nak C-sec cepat-cepat. Sungguh kurang rasional di situ. Midwife suruh pegang pergelangan kaki dan push. Tapi tak tahu macam mana nak push. Tarik nafas dalam-dalam pastu hembus baby keluar. Tapi hembusan tersekat di leher, lalu diri mengeluarkan bunyi yang tidak sedap di pendengaran. Huhu! Doktor akhirnya sampai... suruh push lagi. Midwife, sorang nurse, doktor dan Muhammad tukang cheer kat sebelah suruh push.
12.42 a.m: Masa tu macam dah tak larat sangat nak push. Tapi bila doktor cakap, "Cepat push Liyana, dah lama sangat kepala baby kat sini. Kesian kat baby ni..." Oh... terus mendapat kekuatan berganda lalu melakukan dua push dalam satu pernapasan. Tak sedar langsung bila doktor buat episiotomy dan akhirnya terasa macam baby meluncur keluar. Muhammad terus cium dahi. Terus bangun dan tengok doktor dan midwife mengerjakan baby sambil duk sebut "Fateh... Fateh anak ibu dah keluar.." Huhu! Lepas clearkan pernafasan baby dan dia menangis, doktor hulur baby untuk di dakap. Masa ni tak tergambar perasaan gembira. Tapi tak lama sebelum midwife ambil semula. Muhammad pergi ke nursery untuk azankan baby. Sementara tu doktor keluarkan placenta dan jahit luka episiotomy.
1.00 a.m: Muhammad masuk semula ke labour room dan tunjuk video dan gambar Fateh pandang kamera sambil tunjuk peace! Alhamdulillah...Allahuakbar... sangat-sangat lega dan gembira tengok anak yang dilahirkan sihat sempurna. Disorong balik ke ward untuk berehat. Cuba nak tidur tapi tak dapat sebab happy sangat. Pukul berapa entah, nurse datang sorong Fateh masuk ke bilik untuk di breastfeed. Hanya syukur saja yang mampu dipanjatkan. Akhirnya penantian hampir 4 tahun yang panjang berakhir dengan bermulanya satu lagi tanggungjawab yang lebih mencabar.
Moga Allah memandu kami dan memberi kami kekuatan untuk mendidik zuriat kami ini, insyaAllah.... Lagi cerita tentang Yahya Ayyash bakal menyusul kemudian.
6 kopi panas..:
alhamdulillah!
Allah Maha Besar!
Allah Maha Besar!
tahniah kepada anda dan juga Muhammad. may Allah bless both of you with kindness, happiness and strengths for days to come.
yana:
can i come on Monday instead?
would you still be at kuantan?
can you text me at 019-5234987 pls?
yana..yana..lawak btul part yang menjerit minta c-sec tu!! dah 10cm kot..takde nye doktor layan..heheh..
Haha ila.. Biasalah drama queenkan...kalau bersalin pun perlukan sedikit drama utk mjadikn situasi lebih mendebarkan.huhu!
Alhamdulillah yana... Ayyash lahir sehari selepas tarikh lahir saya.... hehehe...
Alhamdulillah, moga yana and Ayyash sentiasa sihat...
TAHNIAH AKAK FOR UR BABy!
moga megat yahya menjadi bakal mujahid kelak.
amin!
Catat Ulasan