Alhamdulillah.. hari demi hari terus berlalu meninggalkan kenangan persinggahan saya di bumi Al-Manchesteri Darul Aman ini. Baru sahaja tamat peperiksaan akhir semester satu.. dan sudah bermula hari pertama di semester baru. Bagaimana exam saya yang lepas? Alhamdulillah.. hanya syukur yang mampu saya ucap. Tidaklah cemerlang seperti yang saya harapkan tetapi insyaAllah sekarang masanya untuk berdoa dan bertawakkal kepada Allah setelah berusaha sehabis yang termampu. Yakin yang ketentuan Allah itu yang terbaik..
Kadangkala terdetik suatu pemikiran yang serong dan jahat sepanjang menjalani peperiksaan yang lepas. Saat keluar dari dewan peperiksaan kadang-kadang saya masih mengeluh dan merintih.. Mengapa setelah aku bersungguh dan bersengkang mata belajar saban malam..masih begini juga hasilnya? Malah timbul lagi fikiran yang lebih negatif apabila hasad melihatkan rakan-rakan yang lain lebih tenang dan yakin apabila tamatnya peperiksaan. Tidak cukupkah waktu yang saya peruntukkan untuk mengulangkaji selama ini? Mengapa tidak mampu jadi sebijak mereka? Mengapa begini dan mengapa begitu?
"Orang yang beriman menggunakan sebab-sebab kerana dia diperintahkan berbuat begitu, tetapi Allahlah yang menentukan kesan-kesan dan natijahnya. Keyakinan kepada rahmat Allah dan keadilanNya kepada hikmat kebijaksanaan Allah dan ilmuNya itulah satu-saunya tempat perlindungan yang aman dan tempat yang selamat dari bisikan-bisikan dan godaan-godaaan syaitan"
Astaghfirullah...rasanya saya perlu lebih belajar bagaimana untuk memisahkan muqadimah dan natijah kerana diri saya masih belum terpisah daripada konkongan rantaian yang mengaitkan sebab dan kesan. Jumlah masa yang diperuntukkan untuk mengulangkaji dan jumlah buku yang dibaca tidak dapat memastikan kejayaan dalam peperiksaan jika tidak dengan iradat Allah. Segalanya sudah Allah tentukan bukan? Apa hak kamu sebagai hamba untuk mempersoalkan urusan Allah yang menciptakan kamu? Saya perlu lebih muhasabah diri dan membetulkan niat. Belajar dan berusaha kerana menurut perintah Allah bukan kerana mahu cemerlang exam.
Alhamdulillah..hari-hari selepas musim peperiksaan ini setakat ini terisi sebaiknya. Kembali menyibukkan diri dengan berbagai urusan dan program. Planner di dinding sudah penuh terisi sehingga akhir bulan Februari ini. Hujung minggu lepas sempat saya ke Platfield dengan naqibah dan kakak-kakak saya, melepaskan gian bermain basketball yang sudah sekian lama saya tinggalkan sejak cuti musim panas yang lepas. Haha~ stamina saya sudah teruk benar. Baru berlari sedikit sudah termengah - mengah. Hari sebelumnya kami berkumpul mendengar majlis ilmu sepanjang hari di flat saya. InsyaAllah saya benar-benar mahu mengisi masa sebaik yang mungkin. Kerana waktu lapang yang terluang akan memberi ruang kepada syaitan untuk mencelah. Lantas lompong itu bakal dipenuhi pengisiannya yang bakal merosakkan.
0 kopi panas..:
Catat Ulasan